tag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.comments2023-09-10T10:28:29.678+01:00En tidning med historia!Göran Perssonhttp://www.blogger.com/profile/08799806180059826841noreply@blogger.comBlogger166125tag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-37130921156585159682023-05-01T14:15:50.022+01:002023-05-01T14:15:50.022+01:00Aktuell fråga! Aktuell fråga! Kent Lungrenhttps://www.blogger.com/profile/15801571352510098357noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-53581450787980295772022-11-16T11:59:40.679+01:002022-11-16T11:59:40.679+01:00Härligt att detta dokumenterats. Ännu mer aktuellt...Härligt att detta dokumenterats. Ännu mer aktuellt idag känns det. Jag själv söker min vård utomlands sedan många år!!Kjell Yngve Levinhttps://www.blogger.com/profile/08538429352512628971noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-29272861139141959962022-10-28T11:18:19.310+01:002022-10-28T11:18:19.310+01:00Så sorgligt! Han gjorde mycket gott i livet och sa...Så sorgligt! Han gjorde mycket gott i livet och sa kloka saker.Karin Svensson Smithnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-33373506322977111372022-10-21T07:38:40.196+01:002022-10-21T07:38:40.196+01:00Bra sammanfattat med ståndpunkterna. Det visste ja...Bra sammanfattat med ståndpunkterna. Det visste jag inte att det skiljer sig så olika på så många punkter.<br /><br />Helt osannolikt samarbete. Och det är väl bra å ena sidan tänker jag, att M och S kan samarbeta för att leda Lundaborna. <br /><br />Å andra sidan undrar jag ju så klart, kommer Lund må bra av styras av eld och vatten? Man undrar ju om det blir som att vara fast som barn i en familj där föräldrarna alltid vill olika och sällan kommer överens, men likt förgäves har de bestämt sig för att inte skiljas.<br /><br />MjBhttps://www.blogger.com/profile/11499416884560657240noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-41579134061377151802022-10-12T08:24:29.176+01:002022-10-12T08:24:29.176+01:00Nu är ju ditt inlägg några år gammalt men jag hitt...Nu är ju ditt inlägg några år gammalt men jag hittade det när jag sökte på Ann Lindes dialekt. Hon har en gelike som har exakt samma dialekt men betydligt mer framträdande, nämligen Gunnar Wetterberg i TV programmet Fråga Lunds panel. Jag känner mycket väl igen helsingborgsvarianten med u som uttalas som y, men var exakt ifrån kommer deras gemensamma mycket speciella betoning? Har du någon uppfattning? Gunnar Wetterberg lär vara född i Malmö dessutom. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-71620244884895389872020-12-15T17:47:33.935+01:002020-12-15T17:47:33.935+01:00Jag saknar Sven-Bertil. En av mina förebilder som ...Jag saknar Sven-Bertil. En av mina förebilder som politiker. Fokus på resultat och samverkan.<br />Vi behöver fler av den sorten, de som brinner och kan få andra med sig, även ideologiska motståndare. Anders Ehttps://www.blogger.com/profile/04555438538887019532noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-22126027286208740842019-10-05T12:46:26.919+01:002019-10-05T12:46:26.919+01:00Ulf Nymark (MP) har frågat mig (i egenskap av ordf...Ulf Nymark (MP) har frågat mig (i egenskap av ordf i tekniska nämnden, Lunds kommun) om hastighetsbegränsning mm för elscooters/elrullbräder i Lund. Jag har svarat honom - skriftligt - att en sådan hastighetsbegränsning delvis redan är genomförd och att alla fyra bolagen som erbjuder allmänheten scooters i Lund håller på att införa hastighetsbegränsning - på kommunens initiativ. Vi samordnar reglerna med motsvarande regler i Malmö Stad. Läs mera av mitt utförliga svar i kommentarsfältet till hans fråga i Veckobladet nr 25 (2019-09-13). /Jan Annerstedt (FörNyaLund)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17247180498047160535noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-2642176192284664612019-10-04T21:30:38.173+01:002019-10-04T21:30:38.173+01:00Här följer det skriftliga svar på frågan som Ulf N...Här följer det skriftliga svar på frågan som Ulf Nymark ställt till mig i min egenskap av ordförande i tekniska nämnden i Lunds kommun. /Jan Annerstedt.<br /><br />1. Det korta svaret på frågan om maxhastighet mm för elsparkcyklar: <br /><br />-Ja, arbete pågår redan med hastighetsbegränsning inom vissa områden i Lunds stadskärna/innerstad. Några bolag som levererar transportservice via elsparkcyklar har redan idag installerat automatisk hastighetsbegränsning. Arbetet fortsätter och alla bolag ska så snart som möjligt ha infört automatisk hastighetsbegränsning.<br /><br />2. Det längre svaret på frågan: <br /><br />-Ny teknik är ofta kontroversiell när den ska anpassas till det omgivande samhället och spridas till nya användare – kommersiellt eller på andra sätt. Steget mellan ny uppfinning och en väl fungerande innovation är ofta dyrt och besvärligt. Det kan ta lång tid och t o m kräva nya regler och ny lagstiftning. Vi lever i en tid då ny teknik och därmed ekonomi utvecklas snabbare än någonsin.<br /><br />Elsparkcyklar är ett konstruktivt inslag i den nya delnings- och serviceekonomin som gynnar hållbarhet. Vi slipper köpa eget transportfordon – vi hyr istället till en relativt billig penning, även om kostnaden är något högre än för en hyrcykel (typ Lundahoj). <br />I dagens läge vet ingen om elsparkcyklar är här för att stanna eller om det handlar om en högst tillfällig lösning på ett transportproblem i stadsmiljön. Mitt intryck är att många lundabor och besökare uppskattar detta nya transportslag som inte släpper ut avgaser, kan köra inomhus, är tysta och lätta att hantera och erbjuder en enkel, flexibel och därmed praktisk ersättning för bilen och motorcykeln. Lund ska inte bara vara ”idéernas stad” utan också en plats där nya idéer också kan bli verklighet. <br /><br />Det tycks som om vi bara står i början av utvecklingen av elsparkcyklar/elscooters: de blir stabilare och välter inte så lätt vid parkering, service och styrning via appar, enklare städning (snabb inhämtning av felplacerade elscooters) och bättre kartor med ständig lokalisering. Samverkan mellan bolagen i Lund innehåller en överenskommelse att servicepersonal som passerar en elscooter som vält eller står fel, så reses den upp och placeras rätt - oavsett vilket bolag scootern tillhör.<br /><br />Viktigt att understryka: Ordningen i trafiken i Lund - oavsett fordon - t ex hur man kör och om man bryter mot lagar och förordningar, är alltid en polisiär fråga.<br /><br />Lunds tekniska förvaltning har på mitt initiativ inlett ett samarbete med kollegorna i Malmö för att de två städerna ska få samma eller snarlika regler för elsparkcyklar. En gemensam utredning, som bygger på aktuella erfarenheter också från andra kommuner och i andra länder, har inletts. Som i Malmö har tekniska förvaltningen i Lund redan haft dialoger med elskoterföretagen bl a för att lösa parkeringsfrågan. När företagen inte uppfyller kommunens krav på parkering samlar tekniska förvaltning in elscooters på samma sätt som förvaltningen samlar in cyklar. Mot avgift hämtar bolagen ut insamlade skotrar. <br /><br />Vid ett möte i september 2019 med tekniska förvaltningen deltog alla fyra elskoterföretagen i Lund. Då framkom att alla företagen redan idag har tekniska möjligheter att genom geofencing förhindra att elskotrar kan parkeras inom valda områden. Även körhastigheten kan begränsas inom givna områden. Just nu pågår samordning av sådana krav-områden och bolagen anpassar till s k geofencing-kartor. Ett exempel: Hastigheten kan begränsas till 6 km/tim i t ex cykelstråket genom Stadsparken, vilket sannolikt gör det ointressant att köra och parkera där.<br /><br />Jan Annerstedt (FörNyaLund)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17247180498047160535noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-72082658508903774312019-09-20T07:15:56.429+01:002019-09-20T07:15:56.429+01:00Hej! Tack för en intressant text. Jag är mån om at...Hej! Tack för en intressant text. Jag är mån om att vi får till ett tätare samarbete i regionen kring gymnasieverksamheten. Jag ser gärna att vi kommer överens om en lämplig ambitionsnivå (en utbildningspeng) men även tydliga riktlinjer och transparens kring lokalkostnader. Jag är också mån om att professionen ska få styra över hur de använder resurserna som kommer av utbildningspengen. Mindre utrymme för politisk klåfingrighet med andra ord. Vänligen Robert WenglénRobert Wenglénnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-57502994666563501812019-04-29T13:46:07.905+01:002019-04-29T13:46:07.905+01:00Tomas undersökande mästerverk publicerades för öve...Tomas undersökande mästerverk publicerades för över 4 månader sedan, dec. 2018. Media tiger, allt för granskande medier är serverat. Bor vi någon sorts "Sovjet Stat" med bara media typ "Tass"? Ja vad ska man tro om "konungariket Sverige", finns här bara enfaldiga "lakejer"?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-81805088391663585262018-11-29T22:45:01.100+01:002018-11-29T22:45:01.100+01:00Tack för dina ansträngningarTack för dina ansträngningarAhmad Al Kharroubinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-6589992636326524402018-11-02T00:36:29.181+01:002018-11-02T00:36:29.181+01:00Hej; frågor från taigan:
Hur ställer sig S till at...Hej; frågor från taigan:<br />Hur ställer sig S till att lämna FTC och hur motiverar de sitt ställningstagande?Stig Henrikssonnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-16077655828298717282017-10-11T15:24:01.681+01:002017-10-11T15:24:01.681+01:00Arne Paulsson var en parasit och är som tur numera...Arne Paulsson var en parasit och är som tur numera avliden.Skröt om sina tillgångar och axlade sig fram i livet som en snöplog.Jo jag vet för jag arbetade på Lennartssons Trä på Spolegatan i Lund vid den tidpunkten och såg alltför mycket mygel ske när Arne och Pia till Lennartssons Trä gjorde väldigt egendomliga affärer om marken byggfirman låg på.Per Evert Wime som var tidigare ägare till Lennartssons Trä innan dottern Pia tog över rullade väl runt i sin grav om han hörde det hela.<br /><br />Joakim Frid.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-81396914174620502512017-06-01T15:36:25.470+01:002017-06-01T15:36:25.470+01:00Så bra skrivet av Agneta! Och en så obehaglig situ...Så bra skrivet av Agneta! Och en så obehaglig situation vi befinner oss i.... Jag har gjort en omröstning på plusett om vad man anser om Sveriges rådande asylpolitik, rösta gärna om du vill!Thovehttp://www.plusett.nu/omrostning-5557/tycker-du-att-vi-borde-infora-mer-tillatande-asyl-noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-15344372369675342372016-12-17T14:32:22.732+01:002016-12-17T14:32:22.732+01:00 Lunds kommun har inte råd. Det bästa av allt är a... Lunds kommun har inte råd. Det bästa av allt är att helt strunta i spårvagns planerna. Dessutom kommer Lund att totalförstöras av läggningen av spåren och uppsättningen av elledningar. Clemenstorget kommer att bli en spårvagnsstation i vilket innebär att alla träd huggs ner. Loppisförsäljningen kommer nog även den försvinna såsom fontänen.<br />Man kunde istället förbjuda biltrafiken i centrum. Cickyhttps://www.blogger.com/profile/04620764168527771997noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-42493040386409025802016-08-29T10:08:41.048+01:002016-08-29T10:08:41.048+01:00Hej
Skönt att få min bild av CH modifierad. Jag vi...Hej<br />Skönt att få min bild av CH modifierad. Jag visste inte att han också brottades med tankar på att satsa på en ny rörelse för att slippa ballasten från det gamla kommunistpartiet. Med det är motsägelsefullt, för i den kommitté kongressen utsåg gjorde han mig mycket besviken genom att argumentera för bevarande av k-et. Och det var flera med honom. Jag minns det väl, för jag förlorade behärskningen och skrek att nån gång får ni väl ändå ge er! Det blev ju majoritet i kommittén för slopande, men jag skämdes för att jag inte lungt och sakligt hade argumenterat som en " riktig" politiker.<br />AnnAschhttps://www.blogger.com/profile/09002829451191963726noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-71133223189987190932016-08-25T21:29:42.272+01:002016-08-25T21:29:42.272+01:00Hej!
Jag blev förvånad över vad Ann Schlyter skre...Hej!<br /><br />Jag blev förvånad över vad Ann Schlyter skrev om C-H:s inställning i namnfrågan. Jag satt i Partistyrelsen efter 1987 och var med i den grupp som vid periodens sista Partistyrelsemöte förberedde Partistyrelsens beslut i frågan. Gruppen bestod av Lars Werner, Kenneth Kvist, C-H och tre mer vanliga ledamöter två kvinnor och jag själv.<br /><br />C-H var i våra diskussioner tydlig i uppfattningen att vi inte kunde fortsätta att ha "kommunist" med i namnet. Han hade också som jag tyckte två intressanta synpunkter. Den första var litet mer på skoj och den andra mer seriös. Han tyckte att VPK var inarbetat och att kanske Vänsterpartiet kamraterna kunde vara ett alternativ..Mer seriöst ansåg han att den viktigaste och svåraste frågan inte handlade om att ha kvar ordet kommunist i namnet eller ej. Den handlade i stället om vi borde lägga ner partiet eller ej för att öppna upp för en ny vänsterrörelse. Denna fråga drev han dock inte vare sig i Partistyrelsen eller på kongressen.Anders meullernoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-89110179147156836192016-05-19T10:10:45.651+01:002016-05-19T10:10:45.651+01:001 200 lundabor lyckades trots bristen på knutna nä...1 200 lundabor lyckades trots bristen på knutna nävar och röd färg ta till sig budskapet.. Kanske för att det faktiskt finns en tydlig linje hos V i Lund om än inte synlig för nostalgikerAndersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-21358716268268914022016-03-07T06:02:42.621+01:002016-03-07T06:02:42.621+01:00Lundgrens artikel är ett ovanligt lågt sätt att ta...Lundgrens artikel är ett ovanligt lågt sätt att ta heder och ära av mig, sedan jag med viss framgång försökt lätta upp stämningen i fullmäktige en sen timma. Inlägget är illvilligt och har inte en bokstav rätt. Min avsikt var att åskådliggöra att busstrafiken mellan Lund C och Ideonområdet redan idag är hårt belastad, trots att bussar går varannan minut i rusningstrafik. Själv stiger jag av antingen vid LTH, Ole Römers väg eller vid Sparta för att nå Alfa1 där jag arbetar, beroende på vilken buss som går att komma upp på - linje 6, 1, 20 eller någon av regionbussarna mot Sandby eller Malmö. Dessa dagliga erfarenheter, som jag delar med tusentals resenärer, kallar Lundgren en bluff.Mats Olssonhttp://olssonbetalar.blogspot.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-28650743089722350892016-03-04T14:26:57.778+01:002016-03-04T14:26:57.778+01:00Konstigt att ingen tar upp att de i ansökan om pen...Konstigt att ingen tar upp att de i ansökan om pengar för spårvägen i organisation SPIS uppgav 7 km och inte 5,5 km som de uppgav till trafikverket när sökte pengar i storstadspengar på 500 miljoner och fick ut 298,4 miljoner. De har medvetet ljugit till sig cirka 5,8 miljoner av cirka 30 miljoner som också region Skåne, Malmö och Helsingborg fick villkorat lån av Europeiska Investeringsbanken i Luxemburg (EIB) våren 2011. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-30881263491481373442016-03-04T09:54:35.538+01:002016-03-04T09:54:35.538+01:00Fel i Thomas Lundgrens artikel: Det är inte bara l...Fel i Thomas Lundgrens artikel: Det är inte bara linje 20 som går till Ideon, dit går också linje 166, 169 och 365. Och linje 6 går inte från Klostergården utan från S:t Lars.<br /><br><br />Joachim KrumlindeFrån Sandbys horisonthttps://www.blogger.com/profile/00250789901775442826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-72474270931876286002016-01-22T19:58:42.788+01:002016-01-22T19:58:42.788+01:00Tips: man kan också ta plats för cykel och elcykel...Tips: man kan också ta plats för cykel och elcykel från spårvägen. <br />https://www.facebook.com/AktionforSparvagsfrittLund/posts/545904625574103:0Aktion för Spårvägsfritt Lundhttp://www.sparvagsfrittlund.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-22018789474315733752016-01-01T22:47:54.400+01:002016-01-01T22:47:54.400+01:00Har inte läst rapporten om höghastighetståg, men a...Har inte läst rapporten om höghastighetståg, men att de inte ska blandas med övrig trafik är ju anmärkningsvärt. Om de menar att de ska ha egna spår mellan städerna de stannar i, är det en sak. Men de bör väl rimligen stanna vid samma huvudstationer som övrig tågtrafik. Det bör ju vara lätt att byta mellan snabbtågen och något lokalt elller regionalt tåg. Man kan förstås tänka sig att de går på,egna spår vid dessa stationer. Men i de flesta städer ligger nog stationen så inträngt att det blir svårt att anlägga nya spår bredvid. Det är ju inte heller självklart att några av de befintliga spåren kan avdelas för enbart snabbtåg. Ser det som mer rimligt att snbbtågen leds in till de befintliga stationerna. Naturligtvis måste de köra långsammare där då. Men de måste de ju ändå om de ska stanna. Även om tågen går snabbare än andra tåg, så kan de väl inte accelerera och retardera snabbare. <br /><br />Sven-Inge CederfeltSven-Inge Cederfeltnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-52529243300210116132015-10-02T14:41:21.798+01:002015-10-02T14:41:21.798+01:00Även från tundrans horisont tycker jag det var en ...Även från tundrans horisont tycker jag det var en läs- och tänkvärd analys. Konstruktivt tänk för att hantera en knepig parlamentarisk situation.<br /><br />Dock hakade jag - i vanlig ordning - upp mig på det jag tycker är ett vanligt tankefel!<br />"Det är ganska rörigt, men det speglar väljarnas uttalade åsikt och så ska det ju vara."<br /><br />Senast förra veckan mötte jag det argumentet när jag pläderade för att en spärr till riksdagen nog hade vissa finesser om man också anser att landet ska kunna styras mm.<br /><br />Motargumentet var att den är odemokratisk - sant, varje röst kommer inte att väga lika tungt och spärren i sig har säkert en konserverande effekt på partisystemet. Färska erfarenheter till trots är det nog generellt så.<br /><br />Men min invändning möttes just av att det är demokrati om det är så folk röstat att ha det. Tankefelet tycker jag uppstår i det att det kan mycket väl vara så att ingen väljare vill ha 30 partier som jag vill minnas finns i Brasilien. Alla väljare kanske vill ha ett fungerande styre. Men när var och en väljer vet ju hen inte om konsekvenserna på just detta område då det är beroende på hur alla andra väljer.<br /><br />(När det gäller spärren tycker jag den kan vara lägre och med modern teknik vid röstningen kunde gott ett andrahandsval införas för den som vill gardera - dvs om mitt parti inte kommer in så vill jag att rösten tillfaller..)<br /><br />Lunds KF-sammansättning kanske ingen väljare ville ha; men fick ändå!Stig Henriksson, Fagerstanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-701112876120962401.post-12804155712273910932015-10-01T22:00:54.196+01:002015-10-01T22:00:54.196+01:00Jättebra förslag med järnvägstunnel - bara förläng...Jättebra förslag med järnvägstunnel - bara förläng den lite!<br /><br />Lunnatunneln kan söderifrån gå till Lund C coh sedan till rondellen vid Odarslövsvägen / Solbjersvägen. Två spår. Stort parkeringshus på höjden där. Passagerarunderlag finns i alla fall till Teknis. Därifrån kan sedan markspår byggas via Stopp i Forskningsbyn och ut till Södra Sandby och Dalby när man bedömer att behov finns.<br /><br />Då skulle vi slippa hela problemet med spårvägen, dess förstörelse av Lunds unika centrum och hot mot Lunds kommuns redan svaga ekonomi.<br /><br />Dags för uppgörelse med FNL om budgeten och ett moratorium för spårvägen på tre år och vidare utredning ihop med Trafikverket! När nu järnvägen redan finns och kan få fler stopp i Lund.<br /><br />Staffan Lindberg<br />Järnvägsvän Staffan Lindbergnoreply@blogger.com