2008-05-15

Miljöpartispår
av Gr=

Miljöpartiet ordnade en spårkonferens i Malmö nu i veckan. Jag skriver ”spår” och inte ”järnväg” eller ”tåg” därför att det även handlade om spårväg, det som numera gärna kallas light rail. Syftet var att väga samman önskemålen från alla spårtrafikintressenter inför
budgetdiskussionerna. Mp utgår visserligen, liksom Klimatberedningen, från Banverkets maxialternativ (+ 50 procent) och ökar på det en smula, men resurserna är fortfarande mindre än önskemålen så det gäller att välja.
Det var en imponerande samling deltagare, med kvalificerade representanter för bland annat Banverket, SJ, Skånetrafiken, Malmö kommun, hamnarna i Helsingborg och Malmö/Köpenhamn. Jag betvivlar att någon av andra småpartierna (det vill säga alla andra än m och s) hade kunnat locka sådana ombud till en regional sammankomst av det slaget. Och jag ser två skäl till att mp lyckades. Det ena är att Karin Svensson Smith har lyckats bygga ett imponerande nätverk som först v- och sen mp-ledamot under sina år i riksdagens trafikutskott, liksom en respekt för partiets kunnande på området. Till nätverket hör för övrigt LO-fackförbundet Seko som också var väl representerat på mötet och gavs tillfälle att propagera mot privatiseringar. Det andra är förstås att partiet kan hamna i antingen en höger- eller vänsterregering nästa val och då ställa tuffa villkor i sina hjärtefrågor.
Den som har följt diskussionen i frågorna kände igen det mesta. Intressant var emellertid den starka betoningen på utbyggnad till fyrspår mellan Malmö och Lund – flera utnämnde det till det mest angelägna skånska objektet. Kanske är det en islossning på väg, där m och mp går i spetsen för ett angrepp på den privata äganderätten och det kommunala planmonopolet, så att snäva lokalintressen inte kan uppskjuta angelägna projekt i det oändliga. Vänsterpartiet verkar tamare i den frågan.
Höghastighetståg talar plötsligt alla om. Det nya på mötet i Malmö berättade Sydsvenskan om följande dag, nämligen att SJ tvekar inför ”Europabanan” Jönköping–Helsingborg och hellre vill gå öster om stambanan och fånga in Växjö och Kristianstad, därmed rättande ett misstag som tjänstemän och politiker gjorde på 1850-talet. Malmö hamn vill flytta containerterminalen till utfylld mark i Öresund, vilket fick Banverket att höja på ögonbrynen. Mp antydde att man kunde prioritera ner den utbyggnad av Simrisbanan som alla skånska partier hittills har drivit som en man, en tillnyktring man välkomnar.
Svagast blev behandlingen av spårvägarna som inte hade någon riktigt tung företrädare på plats. Mp driver ett projekt i Malmö men saken skulle vinna på ett ordentligt samarbete mellan flera skånska kommuner, däribland Lund.

Inga kommentarer: