Elspark”cyklar” och ”cykelkommun”
FNL förhalar utbyggnaden av centrala cykelstråket
Det nordsydliga cykelstråket genom
stadskärnan som ska sträcka sig från Allhelgonakyrkan ner till
Södertull är färdigbyggt i sin nordliga och sydliga del. Återstår
etappen att förbinda dessa båda delar genom centrala Lund, dvs vid
Lundagård och Stortorget.
Planeringen ligger klar på Tekniska förvaltningen, det
är bara att trycka på startknappen. Men Tekniska nämndens ordförande,
Jan Annerstedt (FNL), fördröjer ärendet genom att med stöd av de andra
borgerliga partierna förhindra att nämnden tar ett beslut om
igångsättning. Varför FNL agerar på detta sätt är oklart, kanske vill
de helt enkelt inte att centrala Lund ska få ett sammanhängande
cykelstråk. Om detta har Karin Svensson Smith (MP), 2:e vice ordförande
i nämnden, ställt en interpellation (skriftlig fråga) i
kommunfullmäktige riktad till nämndsordföranden. Interpellationen fanns
med på fullmäktiges dagordning i maj, men Annerstedt deltog inte i
mötet för att besvara den. Han uppges ha deltagit i en
hållbarhetskonferens i Oslo. Gott så – han har mycket att lära på det
området. Nu kommer interpellationen i bästa fall upp först vid
sammanträde i augusti, eftersom fullmäktigesammanträdet i juni
prioriterar beslut om budget.
Interpellationen om skyltar på trottoarer
Svaret på undertecknads interpellation om den vildvuxna
floran av felaktigt uppställda skyltar på trottoarer får också vänta på
sej till augusti månads fullmäktigesammanträde. Av samma skäl som den
interpellation som nämns i stycket ovan: Jan Annerstedt (FNL), var inte
närvarande vid fullmäktigesammanträdet i maj. Dock har Annerstedt i
ett epostmeddelande till mej sagt att han ”uppmanat teknisk förvaltning
att kolla upp efterlevnaden av gällande regler i stadsmiljön” och att
han räknar med att kunna redovisa resultatet av förvaltningens koll när
interpellationen kommer upp i fullmäktige.
Transportstyrelsens utredare av elspark”cyklar”
I mina öron låter det som ljuv musik när
Transportstyrelsens utredare säjer att elspark”cyklarna” ska bort ur
trafiken om de inte uppfyller kraven för eldriven cykel. Som jag ser
det är dessa leksaker för vuxna (som helt felaktigt har fått
beteckningen ”cyklar” i sitt namn) inte bara en trafikfara för i första
hand gångtrafikanter, cyklister och sej själva. De är dessutom en
sanitär olägenhet som skräpar ner överallt. Dessa vuxenleksaker, som
ställs lite överallt där de inte ska stå, borde betraktas som
miljöfarligt avfall och den som ställer transportleksaken ifrån sej på
detta sätt borde kunna bötfällas för nedskräpning.
Argumentet att elspark”cykeln” bidrar till att minska
bilresandet ger jag inte mycket för. Det borde utredas vilket annat
transportsätt spark”cyklarnas” förare skulle ha använt, om
elspark”cykel”möjligheten inte erbjöds, och i vilken utsträckning de i
stället skulle ha valt bil. Intill dess en sådan utredning visar att
resande med transportleksaken i stor utsträckning ersätter bilresande
är min bergfasta övertygelse att de i huvudsak ersätter kollektiv-,
cykel och gångresor.
Lund: Cykelkommun eller ”cykelkommun”?
Som den uppmärksamme läsaren noterat sätter jag i stycket
ovan citationstecken kring ”cykel” när det gäller transportleksaken.
Jag kommer också att även i fortsättningen använda citationstecken
kring ”cykelkommun” när det gäller Lund.
Visst cyklas det i Lund, men fortfarande är
trafikinfrastrukturen i allt väsentligt anpassad till bilismen. För den
som ifrågasätter korrektheten i detta påstående rekommenderar jag t ex
en cykeltur från Östertull till Gastelyckan. För att passera
motorvägen ta två 90-graderssvängar och två hårnålskurvor och sedan
köra i en cykelunderfart med två tvärbranta lutningar och ta en ny
90-graders sväng, alternativt längre fram korsa en sexfilig bilväg.
Eller cykla från Tetra Pak i söder i riktning mot
sydöstra vägen. För att här passera under motorvägen måste cyklisten
göra inte mindre än 7 (sju!) 90-graders svängar (eller nära nog
90-grader). Bilisterna? Två mjuka svängar som inte kräver någon
fartreducering! Exempel på bilprioritet i infrastruktur och regelsystem
skulle helt och hållet kunna fylla VB åtminstone ett halvår framöver,
men det skulle förstås inte redaktören acceptera och läsarna skulle bli
alldeles utmattade.