En rad tunga vänsterpartister, med den klimatpolitiske
talespersonen Jens Holm i spetsen, kräver nu att partiet ska lämna
uppgörelsen om sänkt skatt på bensin och diesel. Så skriver Sveriges
Radio den 20 mars.
Vilka dessa tunga vänsterpartister är vet inte VB förutom Johan
Lönnroth som publicerat brevet på Facebook och Ann Schlyter som
kommenterat hans inlägg.
Jag är en av många som skrivit under detta brev :
Till Vänsterpartiets partistyrelse: Lämna uppgörelsen om sänkt bensin- och dieselskatt
Vi lever i turbulenta tider som kräver
politiska omprioriteringar. Men det gäller att inte tappa huvudet
alldeles. Efter Rysslands vansinnesattack på Ukraina steg oljepriserna
kraftigt, vilket snart även ledde till rekordhöga priser på drivmedel.
För människor som är beroende av fossila bränslen för att ta sig till
arbetet och klara sina dagliga ärenden är det förstås besvärligt.
Samtidigt är det en direkt effekt av kriget, och att sänka skatten på
fossila bränslen riskerar därför att gynna den ryska krigskassan genom
ökad försäljning. Även om den mesta oljan som importeras till Sverige
inte är rysk, leder subventionering av bensin till att efterfrågan ökar
även på rysk olja. Alldeles oavsett kriget har vi en klimatkris som
kräver att vi snabbt tar oss ur fossilberoendet, och många enskilda, i
glesbygd lika väl som i storstad, har redan börjat med det.
En klok politik måste i detta läge handla om att
balansera alla dessa intressen: att kompensera ekonomiskt utsatta
grupper för prishöjningarna utan att förstärka Putins krigskassa eller
förvärra klimatkrisen. Att generellt sänka priset på fossila drivmedel
med 4-5 kronor, som Vänsterpartiet driver tillsammans med
högerpartierna, är inte klok politik. Det skulle göra att Sverige får
bland de lägsta bensin- och dieselpriserna i EU. Bortsett från att det
tydligt undergräver Vänsterpartiets klimatpolitik och ökar
försäljningen av rysk olja är det inte ens fördelningsmässigt
träffsäkert. Det allra mesta av stödet skulle gå till bilförare i
tätorter, och den grupp som förmodligen skulle gynnas mest av sänkta
bränslekostnader är bilpendlande män i storstäder med relativt höga
inkomster– som både har råd med tillfälliga prisökningar och dessutom
har tillgång till alternativa färdmedel i kollektivtrafiken.
Uppgörelsen med högerpartierna har förhandlats i Finansutskottet men
har ännu inte röstats igenom i utskott eller riksdagens kammare. Därför
vädjar vi till partistyrelsen att uppmana riksdagsgruppen att lämna
uppgörelsen i utskottet.
Det hade varit betydligt klokare att i stället ge en
generell kompensation till boende i glesbygd så att de kan fortsätta ta
sig till arbete och samhällsservice, och samtidigt uppmana dem som kan
att, i solidaritet med Ukrainas folk, undvika att ta bilen. Något som
även kunde uppmuntras genom att tillfälligt halvera taxorna i
kollektivtrafiken. En klok politik hade, vidare, varit att ytterligare
påskynda omställningen till ett fossilfritt transportsystem genom att
snarast förbjuda nyförsäljning av fossilbilar, satsa på en statlig
laddinfrastruktur i hela landet och utbyggd tåg- och kollektivtrafik.
I stället framstod Vänsterpartiet den här gången som det
minst gröna av de rödgröna partierna. Vi hoppas att det var sista
gången det hände. Vi uppmanar partistyrelsen att återföra
Vänsterpartiet till en klok politik som leder mot rättvisa, fred och
minskade klimatutsläpp. Lämna uppgörelsen med högerpartierna om sänkt
skatt på bensin och diesel.
Johan Lönnroth