2022-03-24

Lämna uppgörelsen om sänkt bensin- och dieselskatt

 En rad tunga vänsterpartister, med den klimatpolitiske talespersonen Jens Holm i spetsen, kräver nu att partiet ska lämna uppgörelsen om sänkt skatt på bensin och diesel. Så skriver Sveriges Radio den 20 mars.
Vilka dessa tunga vänsterpartister är vet inte VB förutom Johan Lönnroth som publicerat brevet på Facebook och Ann Schlyter som kommenterat hans inlägg. 

Jag är en av många som skrivit under detta brev :

Till Vänsterpartiets partistyrelse: Lämna uppgörelsen om sänkt bensin- och dieselskatt

Vi lever i turbulenta tider som kräver politiska omprioriteringar. Men det gäller att inte tappa huvudet alldeles. Efter Rysslands vansinnesattack på Ukraina steg oljepriserna kraftigt, vilket snart även ledde till rekordhöga priser på drivmedel. För människor som är beroende av fossila bränslen för att ta sig till arbetet och klara sina dagliga ärenden är det förstås besvärligt. Samtidigt är det en direkt effekt av kriget, och att sänka skatten på fossila bränslen riskerar därför att gynna den ryska krigskassan genom ökad försäljning. Även om den mesta oljan som importeras till Sverige inte är rysk, leder subventionering av bensin till att efterfrågan ökar även på rysk olja. Alldeles oavsett kriget har vi en klimatkris som kräver att vi snabbt tar oss ur fossilberoendet, och många enskilda, i glesbygd lika väl som i storstad, har redan börjat med det.
   En klok politik måste i detta läge handla om att balansera alla dessa intressen: att kompensera ekonomiskt utsatta grupper för prishöjningarna utan att förstärka Putins krigskassa eller förvärra klimatkrisen. Att generellt sänka priset på fossila drivmedel med 4-5 kronor, som Vänsterpartiet driver tillsammans med högerpartierna, är inte klok politik. Det skulle göra att Sverige får bland de lägsta bensin- och dieselpriserna i EU. Bortsett från att det tydligt undergräver Vänsterpartiets klimatpolitik och ökar försäljningen av rysk olja är det inte ens fördelningsmässigt träffsäkert. Det allra mesta av stödet skulle gå till bilförare i tätorter, och den grupp som förmodligen skulle gynnas mest av sänkta bränslekostnader är bilpendlande män i storstäder med relativt höga inkomster– som både har råd med tillfälliga prisökningar och dessutom har tillgång till alternativa färdmedel i kollektivtrafiken. Uppgörelsen med högerpartierna har förhandlats i Finansutskottet men har ännu inte röstats igenom i utskott eller riksdagens kammare. Därför vädjar vi till partistyrelsen att uppmana riksdagsgruppen att lämna uppgörelsen i utskottet.
   Det hade varit betydligt klokare att i stället ge en generell kompensation till boende i glesbygd så att de kan fortsätta ta sig till arbete och samhällsservice, och samtidigt uppmana dem som kan att, i solidaritet med Ukrainas folk, undvika att ta bilen. Något som även kunde uppmuntras genom att tillfälligt halvera taxorna i kollektivtrafiken. En klok politik hade, vidare, varit att ytterligare påskynda omställningen till ett fossilfritt transportsystem genom att snarast förbjuda nyförsäljning av fossilbilar, satsa på en statlig laddinfrastruktur i hela landet och utbyggd tåg- och kollektivtrafik.
   I stället framstod Vänsterpartiet den här gången som det minst gröna av de rödgröna partierna. Vi hoppas att det var sista gången det hände. Vi uppmanar partistyrelsen att återföra Vänsterpartiet till en klok politik som leder mot rättvisa, fred och minskade klimatutsläpp. Lämna uppgörelsen med högerpartierna om sänkt skatt på bensin och diesel.
Johan Lönnroth

Inga kommentarer: