En grupp engagerade Lundabor promenerade i St Lars-parken den 12
oktober. De gamla kastanjerna och bokarna skiftade i gult och solskenet
silade genom deras glesnande kronor som susade i vinden. Fallande löv
virvlade.
Vi gick från Överläkarbostaden mot Klockhuset. Stor ytor framför
klockhuset utgörs nu av asfalterade bilparkeringar. Bortom Östra
borggården dominerar de asfalterade ytorna.
Vi fortsatte mot skolklustret nere vid ån med bland annat
Realgymnasiet och Kunskapsskolan och pratade lite om Realgymnasiets
kris. Någon påpekade att namnet Kunskapsskolan var en tautologi.
Tvivlar nån på att syftet med en skola är att förmedla kunskap?
Vi samtalade också om den täta trafiken i parken, i synnerhet på
morgnarna när barnen skjutsas till skolorna (Montessori, Sankt Thomas,
Engelska, Tekniska, Höjebroskolan m fl) och de anställda kör till sina
jobb i företagen. Men också en söndagseftermiddag som denna var
trafiken så tät att det var besvärligt att ta sig över Sankt Lars väg.
Vad vi inte visste då var, att Kunskapsskolan, som
ingår i en Wallenbergsägd friskolekoncern med ett 30-tal skolor, begärt
dispens från miljöbalkens bestämmelser om strandskydd för att bygga
bland annat en parkeringsplats för ”elevutsläpp”, eftersom skolan ska
utvidgas med två klasser.
Hade vi vetat det, skulle vi ha följt Hälsans stig västerut längs
Höje å. Där finns ett ganska stort vanvårdat område, som sträcker sig
ända ner till stigen och ån. För motionsvandrarna ser området ut som en
vägg av grönska.
Det området vill Kunskapsskolan förvandla till en
parkeringsplats. Stadsbyggnadskontoret föreslår Tekniska nämnden att vid
kommande möte bevilja dispens från miljöbestämmelserna. Det är inte
lätt att stå emot Wallenbergsmakten
Man förstår tjänstemännens vånda. De kräver att ytan ska utföras
”i genomsläppligt material”, exempelvis gräsarmering, medan gång- och
cykelytor kan få grusbeläggning.
De är naturligtvis medvetna om den ständigt ökade arealen
hårdgjorda ytor inom St Lars. Den planerade parkeringen är särskilt
känslig eftersom den ligger bara något tiotal meter från ån, som
regelbundet stiger över sina breddar under vinterhalvåret.
Parkeringen och skolutbyggnaden kommer ytterligare att öka
trafikbelastningen i parken, som steg för steg urbaniserats genom stora
nybyggnader som Korttidsboendet, Källbystaden på Barn- och
Ungdomspsykologiska anstaltens stora trädgård, PEABs flerfamiljshus i
angränsande område och HSBs 14 parhus på koloniområdet vid Asylen.
St Lars-parken hör tillsammans med systerparken i
Alnarp till Skånes värdefullaste parker och är ett av Lunds viktigaste
strövområden. Sedan 1998 har vi sett den decimeras och skövlas steg för
steg. Den planerade parkeringsplatsen vid ån blir ytterligare ett
moment i parkens förvandling till ett urbaniserat område med intensiv
biltrafik.
I bevaringsprogrammet för St Lars heter det bland annat:
”Karaktären av fredad park ska bibehållas. Någon mer omfattande
biltrafik inom området kan ej accepteras och p-platser bör
företrädesvis läggas utanför området.”
Tänk på det!