Pelle Almén, S, redovisade förra veckan i VB under rubriken Skolinspektionens dom den förödande kritik som Skolinspektionen riktar mot Realgymnasiet i Lund efter sitt senaste besök där den 3 juni.
Idag, 13/10, ägnar Sydsvenskan en helsida åt skolskandalen.
Cecilia Nebel intervjuar Skolverkets utredare Åsa Kildén och
Realgymnasiets chef Per-Erik Lorentzon (han stavar sitt namn så).
Konflikter, kränkningar, obehöriga lärare, avsaknad av
kvalitetsarbete, godtyckliga betyg, otrygga lärare, hög
personalomsättning, hög elevfrånvaro, elever i behov av stöd lämnade
vind för våg; Alexander Agrell får ihop 22 allvarliga punkter i sin
sammanfattning av Skolinspektionens kritik.
Lunds Utbildningsnämnd var in i det sista ovetande om missförhållandena.
”Realgymnasiet får högsta betyg av Skolinspektionen” utbasunerar Realgymnasiets hemsida. Lund är en av 16 skolor som ingår i koncernen Realgymnasiet.
Men Realgymnasiet i Lund har också en egen hemsida. ”Målinriktat
förbättringsjobb ger en skola på frammarsch” står det där sedan den 10
oktober.
Bolagets pr-skribent, som antagligen är bättre avlönad än någon
av dess lärare, passar på att avfärda journalisternas kritiska
granskning:
”Oavsett vad som står i media är vi på stark frammarsch... Vi kan
redan nu se hur förändringsarbetet påverkat våra medarbetare och
stämningen på skolan på ett positivt sätt. Här finns nu en positiv
kultur med medarbetare som vill och är inställda på att göra ett
förbättringsarbete.”
Det häpnadsväckande är den totala skamlöshet varmed Realgymnasiet
agerar. Och att skamlösheten hittills betalat sig genom att generera
skolpengar och vinst på bekostnad av Lund och skolans elever och
lärare.
Skolinspektionens skarpa kritik och Realgymnasiets
skamlösa hemsidor utgör tillsammans med Agrells och Nebels informativa
artiklar ett utomordentligt studiematerial för granskning av
skolbolagens marknadsföring inför skolvalet i vår.
Vi vet att vi har flera lärare, även i årskurs nio, bland våra
läsare. Ta vara på denna möjlighet att kritiskt granska makt, pengar
och missförhållanden i det svenska skolsamhället!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar