2008-11-20

Lag och ordning 2 samt någon tanke till
av Lars-Anders Jönsson

I veckans Sydsvenska har vi läst hur islamistmilis tagit över allt större områden i Somalia och att nu i stort endast huvudstaden Mogadishu är under regeringskontroll.
Vi kunde också läsa hur dessa ”frihetskämpar” fortsätter att tillämpa stränga islamska lagar.
I ett samhälle pryglades ett tjugotal personer för att de dansat en traditionell afrikansk dans.
Jag kom att tänka på höstens ESF demonstration i Malmö. Där dansades det.
Det är påtagligt hur vänsterns internationalister på något sätt ändå argumenterar och slutar som nationalister. Skit samma vad det blir, bara Somalia blir oberoende, från USA. Ja det kan ju vara en enkel mall när man skall kommentera världspolitiken, om man är oärlig. För inte kan man delta i en ESF demonstration med all den frihet den uppvisade för att sedan acceptera en religiös diktatur där fel böcker bränns där dans och glädje förbjuds.
Jag kan inte se något positivt i att ett land tas över av radikala islamister. Radikal islam liksom radikala kristna rörelser förtrycker människan. I denna form är islam och kristendom kulturell imperialism. Människan är inte skapt för att sättas i bur.
När jag ser tillbaka minns jag bilderna när de röda Khmererna tågade in Phnon Penh. Jag minns när USA lämnade Saigon, när Shahen störtades, osv osv. Hur mycket bättre blev det för människan? Visst blev det lag och ordning, men vilken?
Makten tycks begärlig oavsett ideologi. När får vi se en verklig befrielserörelse som låter människan behålla och utveckla sin frihet.

Inga kommentarer: