2011-01-20

Politisk diversehandel av Ulf Nymark

Licensjakt på bilar?
Ett argument för vargjakt som framförs från många jägare och varghatare över huvud taget är att jägarnas jakthundar hotas av vargen. Mitt under pågående vargslakt visar nu statistik från ett försäkringsbolag att under 2010 skadades eller dödades sammanlagt 11 hundar av vargar. Under samma år blev 12 hundar skjutna av jägare. Den verkliga hundjakten stod bilarna för: 713 hundar dödades av bilar.
   Dags för jägare att jaga andra villebråd?

Statspirater
IMB, International Maritime Bureau, en avdelning av internationella handelskammaren, har i dagarna lämnat sin rapport över piratverksamheten under 2010.  Fjolårets sjöröveri var av rekordomfattning. Enligt IMB kapades 53 fartyg och 1180 sjöfarare kidnappades. IMB betecknar utvecklingen som en ”alarmerande stegring”. Ändå har IMB missat att i sin statistik ta med 2010 års mest uppmärksammade sjöröveri: israeliska statens kapning av Ship to Gazas fartyg med tillhörande mord och kidnappningar.

Myndigheten för radio- och tv-censur
Nu ska de mediala public serviceföretagen, Sveriges Radio, Sveriges Television och Utbildningsradion ställas under censur. Enligt regeringsbeslut måste de gå till regeringen och till Myndigheten för radio och tv för att få godkänt för nya programförslag. Till den nya myndigheten ska privata medieföretag kunna lämna synpunkter på om public serviceprogrammen konkurrerar med deras egna program. Därefter fattar Myndigheten om public servicebolagen för gå vidare med de planerade programmen. Sveriges Radios vd, Mats Svegfors, kallar detta en ”begränsning av yttrandefriheten”. Det är naturligtvis en underdrift av rang, men ändå en tydlig markering från en gammal högerman. Men vart har alla borgerliga ledarskribenter som annars säjer sig värna om yttrandefrihet tagit vägen när det gäller denna nytillkomna censurverksamhet?

Bilkommunen Lund
Lund kallar sej gärna cykelkommun i dokument och högtidliga uttalanden. Men verkligheten ser annorlunda ut. Det visar sig återigen i vinter. Att framkomligheten på cykelbanor är begränsad under och omedelbart efter snöfall är inte mycket att göra åt. Men när snövallar tvärs över cykelbanor, till is ihoppackad snö och decimetertjock snömodd efter senaste snöfallet ligger kvar en, två, tre, fyra, fem dygn, ja ändå till det smält bort på grund av blidväder, är oförenligt med beteckningen cykelkommun.
I slutet av förra veckan gjorde jag en cykeltur på cirka 10 mil på Själlands cykelbanor. Inte vid något tillfälle hindrades min framkomlighet av halka, snö eller is. Väl hemkommen till Lund tog jag mej knappt fram de tre kilometerna från järnvägsstationen till min bostad. Nästan halva sträckan fick jag leda mitt fordon på grund av att cykelbanan var täckt av hal och slirig snömodd. Lund är en bilstad. Det kommer den nog också dessvärre att förbli till dess en ny politisk majoritet som vågar ta itu med att införa ett miljö- och klimatanpassat transportsystem röstas fram. Till dess får vi nöja oss med – i bästa fall – fagert tal.

Inga kommentarer: