Motion till Lunds kommunfullmäktige
LundaMaTs I (1997) samt LundaMaTs II (2005) är de dokument som sammanfattar Lunds strategi för ett hållbart transportsystem. I båda dokumenten betonas att en parkeringsstrategi är ett av de viktigaste styrmedlen för att påverka trafikens omfattning i städers centrala delar. ”Utbud och lokalisering av parkeringsplatser, parkeringsavgifter och felparkeringsavgifter är de åtgärder som hittills fått störst användning som styrmedel”, heter det t ex i LundaMaTs I. Och vidare: ”Andra, mer kraftfulla åtgärder är t ex p-ledsystem som hänvisar bilister till parkeringshus där lediga platser finns. För att få avsedd effekt kräver ett p-ledsystem kraftig begränsning av kantstensparkeringarna i centrum; en effektivare zonindelning som inte medger smittrafik.” (”LundaMats – ett helhetsgrepp för miljöanpassat transportsystem i Lund – Rapport 1997:39”, sid 102) I LundaMaTs II lyfts parkerings- och avgiftsstrategier fram som ett särskilt projekt (”Strategi för hållbart transportsystem i Lund 2030”, sid 36-37). En parkeringsstrategi, bör också, framhålls det där, innefatta parkeringsnormen vid nybyggnader och marknadsprissättning av parkeringsavgifterna.
Med en utarbetad p-strategi skulle enligt LundaMaTs det endast behövas tre p-hus i anslutning till centrum. LundaMaTs konstaterar också att med den föreslagna p-strategin möjliggörs en bilfri(are) innerstad.
Vi menar att det nu, 12 år efter att LundaMaTs I tagits fram, är hög tid att ta ett samlat grepp över trafik och parkering i centrala staden.
Innan beslut tas om parkering i kvarteret Galten är det därför nödvändigt att en parkeringsstrategi för stadskärnan utarbetas. Utgångspunkten för en parkeringsstrategi måste vara kommunens miljö- och klimatmål, vilket bland annat innebär att omfattningen av p-platser i stadskärnan anpassas till det eftersträvade framtida kraftigt minskade bilresandet i kommunen (Se t ex Klimatbasutredningen, Miljöstrategiska enheten, sept 2008). Tillgången på och avgiftsnivån för parkering är ett av de mest verksamma styrmedel som finns att tillgå för kommunen.
En parkeringsstrategi för stadskärnan innefattar sålunda bland annat följande delar:
- p-ledsystem och zonindelning som styr biltrafiken till p-husen och hindrar smit- och söktrafik
- kraftig begränsning av kantstens- och markparkeringar i centrum
- marknadsanpassning av p-avgifterna
- begräsning av antalet p-hus/p-garage i stadskärnan
Vi föreslår därför kommunfullmäktige att besluta
att utarbeta en parkeringsstrategi för centrala Lund med den inriktning som föreslås i LundaMats I och LundaMaTs II
att en sådan parkeringsstrategi blir styrande för beslut om parkeringar vid eller nära Mårtenstorget
Sven-Bertil Persson
Demokratisk Vänster i Lund
I planerna för omgestaltning av kvarteret Galten föreslås en ny p-anläggning i kvarteret. Visserligen tycks det nu finnas en politisk majoritet för att slopa bilparkeringen på Mårtenstorget. Men torgparkeringen ska, som det heter i kommunstyrelsens beslut, ersättas av en ”väl tilltagen besöksparkering” i kv. Galten. Med andra ord kommer p-anläggningen i kv. Galten att dra in ännu mer biltrafik till stadskärnan och öka utsläppen av klimatgaser i hela kommunen. Den aktuella detaljplanen innefattar för övrigt inte Mårtenstorget. Det finns alltså ingen formellt bindande koppling mellan att bygga en p-anläggning i Galten och befria Mårtenstorget från parkerade bilar.
Mera biltrafik till och i stadskärnan motverkar möjligheterna att nå kommunens klimatmål. Motorburen vägtrafik står för cirka 40 procent av utsläppen av växthusgaser i kommunen. Vägtrafikens utsläpp måste minskas kraftigt om målet att reducera de sammanlagda utsläppen med 50 procent till år 2020 ska nås.
Förutom svårigheterna att nå klimatmålet leder mera biltrafik givetvis till ökade utsläpp av partiklar och andra skadliga ämnen; trängseln tilltar, olycksrisker för framför allt de oskyddade trafikanterna ökar, och möjligheterna att skapa mötesplatser som är fredade från motortrafik beskärs. Kort sagt: med ett p-garage i kvarteret Galten kommer stadskärnan att bli otrivsammare, hälsovådligare och kommunens klimatmål blir sannolikt omöjligt att nå. Mera biltrafik till och i stadskärnan motverkar möjligheterna att nå kommunens klimatmål. Motorburen vägtrafik står för cirka 40 procent av utsläppen av växthusgaser i kommunen. Vägtrafikens utsläpp måste minskas kraftigt om målet att reducera de sammanlagda utsläppen med 50 procent till år 2020 ska nås.
LundaMaTs I (1997) samt LundaMaTs II (2005) är de dokument som sammanfattar Lunds strategi för ett hållbart transportsystem. I båda dokumenten betonas att en parkeringsstrategi är ett av de viktigaste styrmedlen för att påverka trafikens omfattning i städers centrala delar. ”Utbud och lokalisering av parkeringsplatser, parkeringsavgifter och felparkeringsavgifter är de åtgärder som hittills fått störst användning som styrmedel”, heter det t ex i LundaMaTs I. Och vidare: ”Andra, mer kraftfulla åtgärder är t ex p-ledsystem som hänvisar bilister till parkeringshus där lediga platser finns. För att få avsedd effekt kräver ett p-ledsystem kraftig begränsning av kantstensparkeringarna i centrum; en effektivare zonindelning som inte medger smittrafik.” (”LundaMats – ett helhetsgrepp för miljöanpassat transportsystem i Lund – Rapport 1997:39”, sid 102) I LundaMaTs II lyfts parkerings- och avgiftsstrategier fram som ett särskilt projekt (”Strategi för hållbart transportsystem i Lund 2030”, sid 36-37). En parkeringsstrategi, bör också, framhålls det där, innefatta parkeringsnormen vid nybyggnader och marknadsprissättning av parkeringsavgifterna.
Med en utarbetad p-strategi skulle enligt LundaMaTs det endast behövas tre p-hus i anslutning till centrum. LundaMaTs konstaterar också att med den föreslagna p-strategin möjliggörs en bilfri(are) innerstad.
Vi menar att det nu, 12 år efter att LundaMaTs I tagits fram, är hög tid att ta ett samlat grepp över trafik och parkering i centrala staden.
Innan beslut tas om parkering i kvarteret Galten är det därför nödvändigt att en parkeringsstrategi för stadskärnan utarbetas. Utgångspunkten för en parkeringsstrategi måste vara kommunens miljö- och klimatmål, vilket bland annat innebär att omfattningen av p-platser i stadskärnan anpassas till det eftersträvade framtida kraftigt minskade bilresandet i kommunen (Se t ex Klimatbasutredningen, Miljöstrategiska enheten, sept 2008). Tillgången på och avgiftsnivån för parkering är ett av de mest verksamma styrmedel som finns att tillgå för kommunen.
En parkeringsstrategi för stadskärnan innefattar sålunda bland annat följande delar:
- p-ledsystem och zonindelning som styr biltrafiken till p-husen och hindrar smit- och söktrafik
- kraftig begränsning av kantstens- och markparkeringar i centrum
- marknadsanpassning av p-avgifterna
- begräsning av antalet p-hus/p-garage i stadskärnan
Vi föreslår därför kommunfullmäktige att besluta
att utarbeta en parkeringsstrategi för centrala Lund med den inriktning som föreslås i LundaMats I och LundaMaTs II
att en sådan parkeringsstrategi blir styrande för beslut om parkeringar vid eller nära Mårtenstorget
Sven-Bertil Persson
Demokratisk Vänster i Lund
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar