2012-11-08

Vid frukostbordet av Asch

Läser i Sydsvenskan att det diskuteras ett "estetgymnasium" och att ett byggföretag fått i uppdrag att skissa på en byggnad som innebär att Spyken Södra rivs. Spyken Södra är en av Lunds arkitektoniska pärlor, som visserligen misshandlats genom okänsligt insatta fönster och dörrar, men som dock står kvar.
   Bernt Nyberg är en av de få lundaarkitekter som nått internationell berömmelse för sin rena och konsekventa modernism. Mest berömt är ju Landsarkivet, men personligen har jag alltid varit mest förtjust i den byggnad som nu är Spyken södra. Det är något visst när industribygg- nader ger en omsorgsfull estetisk utformning.
   Så de blivande estetgymnasisterna ska få plats genom att man river en estetisk pärla. Det är för sorgligt. Spyken Södra skulle kunna byggas om och till utan att rivas och förstöras. Hur kan det komma sig att de styrande i en stad som Lund inte verkar ha någon som helst känsla för stadens byggda miljö och arkitektoniska verk?
   Min första politiska aktionshandling var att vara med och stoppa Genombrottet - den sexfiliga motorväg som planerades rakt igenom Lunds stadskärna. Då för fyrtiofem år sen fick trafiktekniker utan tydliga riktlinjer skissa på en trafiklösning. När nu trafiklösningarna  kring järnvägsstationen behöver byggas ut och förnyas  ges heller inga riktlinjer med bevarandekrav i uppdragsbeskrivningen, och då får man naturligtvis förslag på rivning av det befintliga. Alltid den enklaste lösningen.  Godsmagasinet inte enbart är vackert och användbart, det är en i många avseenden intressant byggnad och konstruktion. Tullkammaren är väl mindre intressant, men ett rart hus, som ger karaktär åt Clemenstorget.
Förslagen att riva Godsmagasinet och Tullkammare väckte berättigad kritik. Argumenten har för rivningen har varierat. Ett av dem är att om man inte river så får inte ett nytt fint resecentrum plats. Jag fick inget svar på en fråga till stadsbyggnadsdirektören om vad som ska finnas i detta resecentrum som inte får plats i stationshuset, nu när biljettförsäljningen upphört och vänthallen stänger innan nattåget går.
   Ett annat argument för rivning är kontakten mellan tåg, spårvagn och bussar. Det är ett argument för kollektivtrafik- förespråkarna, och en del accepterar det tyvärr okritiskt. Jag kan inte se att det skulle vara så förfärligt att gå 30 meter till bussar ute på Bangatan, där dom mycket väl skulle få plats om de fick inkräkta på bilarnas utrymme. Men bilarna är, som vi vet, heliga i Lund oavsett om stan kallar sig cykelstad. I de fem alternativa förslag som presenterades i sydsvenskan den 5 november är det fortfarande bilarna som upptar Bangatan, medan rivning av godsmagasinet helt eller delvis ingår i alla förslagen.
   I förslagen framgår att när spårvagnen i framtiden ska förlängas till Staffanstorp tänker man stänga av biltrafiken på Bangatan. Varför det inte kan göras redan nu, utan först när Godsmagasinet är stympat eller rivet, framgår inte.

Inga kommentarer: