Under försommaren kunde man se fyra-fem gamla bilar på den stora
parkeringsplatsen vid Åkerlunds och Rausings väg. Inga bostäder finns i
närheten, bara järnvägen och verkstäderna bakom höga stängsel.
Bilarna fungerade som sovplatser för EU-migranter. Bakom dem
fanns några stolar och bord, en grill, ett par klädstreck, cyklar och
andra diskreta tecken på mänskligt liv. På sommarkvällarna brukade
migranterna sitta och äta. Om man passerade kunde man bli inbjuden att
delta i måltiden.
Nu är bilarna borta. Den väldiga parkeringen ligger helt och
hållet tom under nätter och helger. Parkeringsplatsens ägare har
utnyttjat sin rätt att köra bort migranterna. Beslutet att avvisa dem
har fått stöd av ledande Moderater som värnar äganderättens principer.
Kommunledningen har som vi vet föreslagit att migranterna i
stället skulle få uppehålla sig på en kommunägd parkeringsplats vid
Sankt Hans backar. Sverigedemokraterna, Allians-partierna och då
särskilt Folkpartiet, företrätt av Philip Sandlund, har motsatt sig
förslaget med hänvisning till risken att det utvecklas till ett
permanent boende.
Migranterna är alltså husvilla. De har avvisats från Åkerlunds
och Rausings stora parkeringsplats utan att erbjudas något alternativ.
När jag råkade gå förbi parkeringen vid sjutiden härom morgonen
upptäckte jag hur de löst problemet. De har funnit ett ingenmansland. I
den täta djungeln av träd och buskar mellan parkeringsplatsen och
järnvägen har de upprättat ett osynligt litet nomadläger. Några tält
ligger tätt invid varandra. Klädstreck med tvätt. En katt på en liten
matta. Ett par gamla cyklar uppställda mot ett träd. Barnleksaker på
ett bord. En väggalmanacka på en björkkvist. En tallrik med några
björnbär. Utanför ett av tälten ett par skor. Skornas ägare sover i
tältet. Ett litet nät av stigar gör det möjligt att röra sig i området.
Ideligen passerar Öresundståg, pågatåg och långa godståg. Det börjar
småregna. Snart är det höst.
Jag tänker på de jiddischtalande judar som kom till Lund sedan de
flytt undan de ryska pogromerna vid 1900-talets början. De bosatte sig
hos släktingar i det som kallades Nöden. Där blev det ganska trångt.
Myndigheterna hade inte koll på läget. Judarna utsattes för en del
trakasserier, men de stannade och blev så småningom ”permanenta”, till
stor förargelse för den tidens höger. Efter andra världskriget var de
etablerade gamla lundabor. Nöden är nu en exklusiv stadsdel i Lund.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar