Forskningen visar att det fria
skolvalet ökar segregationen och att segregationen är förödande för
svensk skolas kvalitet. Från en topplacering vid millennieskiftet
rasade Sverige till ett läge under OECD-ländernas genomsnitt.
”Dagens urvalsgrunder är inte förenliga med principen att alla ska
ha samma tillgång till bra skolor”, konstaterar Institutet för
arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, i en aktuell
rapport.
Det som kritiseras är framför allt om friskolornas kösystem som
innebär att den som vill ha sitt barn i en friskola ska anmäla sig
genom att ställa sig i kö. Först barn vinner.
De riktiga friskolorna, de som strävar efter pedagogisk förnyelse och inte efter vinst, är samlade i Idéburna Skolors riksförbund.
Riksförbundet är lika kritiskt som IFAU och slår fast att kötid som
urvalsgrund verkar segregerande och därför är oacceptabel.
Frågan är nu aktuell därför att en utredning i våras föreslog att kötid inte längre ska vara ett urvalskriterium.
I stället ska man utgå från syskonförtur, närhet och sociala
kvoter för att uppnå en allsidig social sammansättning av eleverna.
Remissinstanserna ska nu svara på utredningens resultat.
Bara 13 procent av svenska folket
tycker att kötid är en bra urvalsgrund till friskolorna enligt en
undersökning i DN i somras. Det politiska etablissemanget - förblindat
av sin nyliberala ideologi - tycker tvärtom.
Marknadsliberalerna i L, C, M, KD och SD vill
bevara kösystemet, oavsett vad vetenskapen visar och väljarna tycker.
De känner väl doften av pengar. Kanske handlar det om prestige efter 20
år av misslyckad skolpolitik.
Störst är glappet mellan C-politikerna och C-väljarna.
Allt fler borgerliga opinionsbildare börjar finna den borgerliga
skolpolitiken ohållbar. Ingrid Runsten skrev till exempel i Sydsvenskan
den 13 november:
”Den som vill värna rätten att välja måste vara beredd på att
reformera systemet. Då måste man lyssna på de forskare och utredare som
visat att det fria skolvalet bidragit till att öka segregationen.
Skolan ska enligt lag vara likvärdig. Ändå tillåts skillnaderna växa
mellan olika skolor och olika kommuner.”
Fritt sök är ett extremt exempel på det fria
skolvalets destruktiva verkningar. Det utarmar skolan i mindre kommuner,
samtidigt som det utestänger behöriga lunda-elever från många
utbildningsprogram. En stark folkopinion vill avskaffa Fritt sök.
När Fredrik Ljunghill och Rasmus Törnblom, M, öppnar
för att ompröva fritt sök är det kanske också ett försök till
omtänkande och borgerlig anpassning till vetenskap och folkopinion.
Det finns andra och bättre system än Fritt sök. Lund
utvecklade åren kring millennieskiftet ett utmärkt samarbete med
samverkanskommunerna Lomma, Staffanstorp, Kävlinge, Burlöv för att
skapa ett allsidigt utbildningssystem som gav eleverna tillgång till
alla program, samtidigt som det tog hänsyn till samarbetskommunernas
behov och möjligheter.
Säg upp Fritt sök och återupprätta ett system som
både ger behöriga elever frihet att söka alla utbildningsprogram – den
friheten saknar lundaeleverna nu - och politikerna möjlighet att styra
gymnasieskolan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar