”Det är en skam”, säjer fackliga organisationer
I september år 2016, alltså för drygt
fyra år sedan, lämnade på MP:s initiativ S och MP in en skrivelse till
kommunstyrelsen med förslag om att ta fram ett förslag på ett koncept
för att erbjuda kommunens anställda att teckna avtal för förmånscyklar.
Idén bakom förslaget var förstås att öka hälsa och välbefinnande hos
kommunens anställda och att stimulera och premiera övergång från
bilresor till cykelresor.
Vad är förmånscykel?
Förmånscykel innebär att kommunens medarbetare hyr en cykel av
kommunen under en avtalad tid. Efter hyrestidens slut kan cykeln
lämnas tillbaka, alternativt köpas ut till restvärdet. Hyreskostnaden
erläggs i form av att kommunen gör ett bruttolöneavdrag varje månad. I
avtalet kan också ingå försäkringar och service.
Skulle kunna gå snabbt
När förslaget lämnades in hade redan flera kommuner i landet
infört erbjudande om förmånscyklar. Erfarenheterna visade tydligt att
det var populärt bland de anställda och att cyklandet till och från
jobbet och på fritiden ökat.
Vi förslagsställare trodde förstås att det här i Lund
skulle gå snabbt, lätt och smidigt att få fram ett erbjudande och börja
låta intresserade medarbetare teckna avtal. Lund gjorde ju anspråk på
att vara en cykelkommun redan då. Och konceptet fanns ju redan
etablerat i många andra kommuner.
Ett års beredning
Men det visade sig att kommunstyrelsen tog god tid på sej att få fram
ett förslag. Nästan exakt ett år efter att MP-och S-förslaget lämnats
in kom ärendet upp på styrelsens bord igen. En borgerlig majoritet
trixade och yrkade återremiss med det angivna skälet att de ville ha
juridiska konsekvenser ytterligare utredda. En och annan i det
dåvarande rödgröna styret närde dock en misstanke om att syftet var att
fördröja ärendet.
Efter att tre månader förflutit återkom ärendet med
begärda juridiska konsekvenser belysta på kommunstyrelsens bord.
Beslutet blev att kommunen skulle erbjuda sina anställda avtal om
förmånscyklar. Bakom beslutet stod MP, S och C medan övriga partier
röstade emot.
Det dröjde, dröjde och dröjde
Gott, då borde allt vara klappat och klart och kommunen
skulle en bit in på år 2018 kunna gå ut med ett erbjudande. Men det
dröjde. Det dröjde och det dröjde. Flera påstötningar om att
kommunkontoret måste få fram ett erbjudande gjordes, men ingenting
hände. Inget erbjudande presenterades för de anställda.
Efter tre år – spola beslutet om förmånscyklar!
Månader och år förflöt. Ingenting hände. Nu i december,
fyra år och tre månader efter att förslaget lämnades in, och tre år
efter beslut om att erbjuda förmånscyklar, kommer en skrivelse från
kommunkontoret till kommunstyrelsen med förslag om att spola hela idén!
Kommunkontorets skäl för sitt förslag kan i korthet sammanfattas som
att det hela verkar för besvärligt för kommunen.
Långbänk
Och så blev också beslutet i onsdags i styrelsen. Bara MP
och S röstade mot förslaget att häva beslutet från 2017. De båda
partierna var de enda som ville att kommunen äntligen skulle komma till
skott och gå igång med förmånscyklar för medarbetarna. Men kommunens
anställda är nu snuvade på möjlighet att skaffa förmånscykel. Snacka om
långbänk, snacka om att segdra för att motarbeta i demokratisk ordning
fattade beslut! Lunds kommun unnar inte sina anställda den förmån som
minst 30 kommuner och regioner samt en rad privata arbetsgivare
erbjuder sina anställda.
Ingen hänsyn till medarbetarnas väl och ve
Vad säjer då kommunens anställda? I ett yttrande till
kommunstyrelsen inför onsdagens beslut skräder Vision och
Lärarförbundet inte orden. Där säjer de två fackförbunden att ”det är
en skam att politikerna som högsta arbetsgivare i Lunds kommun, inte
vill sina medarbetare väl när de beslutar att ta bort förmånscyklar.
Möjligheten med förmånscykel ökar chansen till friskvård och mindre
klimatpåverkan utan allt för stora kostnader för den enskilde
medarbetaren. Än en gång visar det politiska styret att de inte tar
hänsyn till sina medarbetares väl och ve.”
NOT. Exempel på kommuner som
inför förmånscyklar. Jönköping införde systemet redan år 2016, Västerås
år 2015, Uppsala år 2017. Bland regioner som erbjuder förmånscyklar
kan nämnas Region Jönköping och Region Halland. Jag har för övrigt inte
kunnat få fram det exakta antalet kommuner och regioner som infört
erbjudandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar