Jag har ägnat några dagar åt den israeliske författaren David
Grossmans stora roman ”På flykt från ett sorgebud”. Det är en rik
berättelse, och här kan bara fragment av dess teman beröras.
De förgiftade vardagsrelationerna mellan judiska och arabiska
medborgare i gestaltas i en rad episoder. Den underliggande konflikten
handlar om nationalism och rasism, samtidigt som den är en
klasskonflikt. Konsekvenserna av det brutala och uppenbara förtrycket
är oerhört svåra att hantera för det flertal medborgare som är
civiliserade människor.
Romanen handlar om Israels krig. Avram, en av huvudpersonerna
blir krigsfånge i Egypten under Yom Kippur-kriget 1973. Han utsätts för
mångårig tortyr som bryter ner honom fysiskt och psykiskt. Boken
beskriver en sorts rehabiliteringsprocess 30 år senare.
Som svensk läsare kan man inte undgå att reflektera över de
två egyptier som den socialdemokratiska svenska regeringen i samarbete
med, eller underkastelse inför, CIA skickade till Mubaraks torterare
för tio år sedan.
Den judiska kvinnan Ora är bokens berättare. Det är de unga
män hon älskar som går ut i kriget 1973. Det är hon som fruktar för
sina söners liv under deras treåriga värnplikt. Krigen, ockupationen,
hatet och förtrycket får henne att bryta samman.
Förtvivlad bryter hon ut: ”Hur är det med Sabra och Shatila, Al Quds och Nakba och Jihad…
Hon bankar på allihop (sina söner, sin make) och lägger till:
”Baruch Goldman och Yigal Amir” och i en plötslig uppenbarelse slänger
hon också in: ”Golda och Begin och Shamir och Sharon och Bibi och Barak
och Rabin och Shimon Peres med – har de kanske inte blod på sina
händer?”
Hennes ständiga ångest är att sönerna ska dö när de gör sin
värnplikt, först Adam tre år och sedan älsklingssonen Ofer ytterligare
tre år.
Men tragedin är ännu djupare. Hon tvingas uppleva att
samhället, armén, nationen har tagit ifrån henne sönerna, Adam och
särskilt Ofer, och att de förhärdats och förråats av tjänsten vid
muren, förvandlats så att de blivit främmande för henne.
Hon bönfaller Ofer att inte beskjuta de stenkastande palestinska barnen med gummikulor.
”Vad ska jag göra då, menar du?” svarar Ofer. ”Säg hur jag ska
göra med dem, mamma. De är en fara för folk som kör på vägen”...
”Vi siktar på fötterna”, förklarar han lugnt och med samma
roade överlägsenhet som hon känner igen från Adam och Ilan och
militäranalytikerna i tv och ministrarna i regeringen och generalerna i
armén. ”Och bekymra sig inte så mycket om dem. Det värsta en gummikula
kan åstadkomma är ett armbrott eller benbrott.”
”Och om du missar och förstör någons öga?”
”Då är det någon som inte kastar sten igen. Låt mig ge dig ett
exempel: en av våra killar sköt tre grabbar som kastade sten på värnet
nu i veckan, pang pang pang, benbrott för alla tre, väldigt elegant
gjort, och tro mig, de där ungarna kommer inte dit igen.”
Oras söner lever, men det bittraste av allt är, att hon ändå har förlorat dem.
Medan David Grossman arbetade med romanen dödades hans son Uri
den 12 augusti 2006, under de sista timmarnas strider i det andra
Libanonkriget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar