Med ett stort mått av tillfredsställelse noterar jag att trafikpolisen i
Lund nu (Sydsvenskan 6 oktober) går ut och klargör att det inte finns
några gågator eller gångfartsområden i stadskärnan. Och att fordonen
får färdas upp till 30 km/tim i hela stadskärnan. Förhoppningsvis kan
detta bidra till att skingra myterna som sprids av kommunen i diverse
dokument om att det finns gågator och gångfartsområden. Bland annat i
fördjupning av översiktsplanen för staden Lund och i rapporter från den
havererade Centrumutredningen sprids sådana falska påståenden. Tyvärr
hjälper också andra till med mytspridningen: t o m Lunds
Naturskyddsförening tycker sig ha hittat gångfartsområden, om man får
tro deras Cykelplan för Lunds kommun.
Fel på en punkt
Tyvärr har dock polisen fel på en annan punkt. När det gäller en
gatukorsning vid Kävlingevägen-Getingevägen säjer polisen: ”Cyklister
ska vara uppmärksamma på att fordonen kan tvingas stanna mitt på
cykelöverfarten”. Jovisst, cyklar kan tvingas stanna på cykelöverfarten
på grund av bilar som blockerar den. Men uppenbarligen – av en bild av
korsningen att döma – menar polisen här med ”fordonen” enbart bilar,
dvs polisen hävdar att bilar kan hindra cyklistens framkomst på
överfarten. Och som sagt: det händer (alltför ofta) att bilister
stannar på cykelöverfart. Men det är inte tillåtet. Trafikförordningens
3 kapitel 62 paragraf är alldeles tydlig: ”En förare som närmar sig
ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall
anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på
övergångsstället eller överfarten.” (Min kursivering). Det är alltså
inte möjligt att en bilförare ”tvingas” stanna, hen har själv valt att köra på ett sätt som gör att hen bryter mot reglerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar