2012-11-15

Vem tillhör staden?

Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö (med rötter i Lund) talar om maktkampen mellan spårvagnar, bilar och boende vid ett offentligt möte på torsdag den 22 november kl 19.

Plats: ABF:s lokal på Kiliansgatan 9. Arrangör är Demokratisk Vänster tillsammans med Miljöpartiet och ABF. Karin Svensson Smith presenterar här Björn Siesjö.

Bostadsbrist o miljö
Under många årtionden har bostads-byggandet varit en källa till politisk debatt i Lund. Hur många bostäder ska byggas och vilken hänsyn ska tas till åkermark med stor potential att stå för livsmedelsförsörjning? Hur ska människor med låga inkomster ha råd att bo i nyproducerade bostäder? Vilket ansvar har politiken för att tillgodose efterfrågan på bostäder? S och V brukar driva på för ökat bostadsbyggande samtidigt som borgerligheten traditionellt litat på att marknaden löser problemen. Mp har med hänvisning till ansvar för kommande generationer haft en måttfull inställning, särskilt om byggandet är tänkt på åkermark eller i grönområden.
   Det senaste åren har debatten fått nya dimensioner av flera skäl. Länsstyrelsen har uppdaterat sitt åtgärdsprogram för att nå miljömålen. I samband med detta har formulerats en nollvision för bostadsbyggande på åkermark. Som en konsekvens av detta har några av länsstyrelsen sagt nej till byggplaner i bl a Södra Sandby. En annan dimension är tätorternas sårbarhet i förhållande till den accelererande klimatförändringen. När skyfall och långvariga regn blir vanligare behöver tätorterna anpassas för att kunna ta hand om dagvatten i varierande volymer. Vad som kan hända om inga åtgärder vidtas gav skyfallen i Köpenhamn sommaren 2010 en tydlig illustration av. Enligt branschorganisationen Svenskt Vatten är minskad hårdgjord yta, mer öppet vatten, fler träd och mer grönområden som kan fördröja dagvatten, det som städerna ska planera för, om översvämningar ska kunna förhindras eller mildras.
   I Göteborg finns en rödgrön majoritet med höga ambitioner att miljöanpassa transportsystemet och motverka segregationen. Införandet av trängselavgifter, upprustning av cykelvägarna, fler spårvagnar och utbyggnad av kollektivtrafiken ger nya möjligheter att utforma staden för människor i stället för bilar. Stadsodling, grisar i stadsdelen Majorna och avancerade planer för att säkra Göteborg mot översvämningar påverkar stadsplaneringen. Förväntningarna på den nye stadsarkitekten Björn Siesjö är stora. Han är en frisk debattör som inte drar sig för att ifrågasätta parkeringsnormer och andra normer som förhindrar eller försvårar byggande av bostäder till ett rimligt pris. Förhoppningsvis kan hans perspektiv ge nya infallsvinklar till Lundapolitiken.
Karin Svensson Smith (mp)
2:e vice ordf Tekniska nämnden

Inga kommentarer: