2013-04-25

Ockupanterna av Gunnar Stensson


Breaking the silence, ”Bryt tystnaden! Israeliska soldaters vittnesmål från de ockuperade områdena”, Leopard Förlag 2013.














David Grossman, ”På flykt undan ett sorgebud”,
Bonnier Pocket 2012



Israels ockupation
av palestinskt land utvidgas dagligen med nya bosättningar. Det blockerar fredsförhandlingarna. USA ger Israel mer militärt bistånd än något annat land. Israelernas förtryck av palestinierna på Västbanken och i passagerna genom muren fortsätter. Ockupationen utgör ett växande hot mot Palestina och Israel – och mot världsfreden. Ockupationen fräter sönder de unga israeliska soldaternas mänsklighet.

Dialog mellan en israelisk mamma och hennes son som gör sin värnplikt på den ockuperade Västbanken. Ur ”På flykt från ett sorgebud”, s 662.
Sonen: ”Vi siktar på fötterna. Och bekymra dig inte så mycket om dem. Det värsta en gummikula kan åstadkomma är ett armbrott eller benbrott.”
Mamman: ”Men om du missar och förstör någons öga?”
Sonen: ”Då är det någon som inte kastar sten igen. Låt mig ge dig ett exempel: en av våra killar sköt tre grabbar som kastade sten på värnet nu i veckan, pang-pang-pang, benbrott för alla tre. Väldigt elegant gjort, och tro mig, de ungarna kommer aldrig att kasta sten igen.”
Mamman: ”Men deras bröder gör det. Och deras kompisar, och om några år kanske deras barn.”
En annan värnpliktig: ”Ni borde kanske sikta så de aldrig får några barn.”
Mamman: ”Nog, Nu vill jag att du lovar mig med en gång att du aldrig ska skjuta på några barn för att skada dem!”
Sonen: ”Mamma. Jag har instruktioner, jag har mina order.”

Ur ”Bryt tystnaden!
Soldat 1: ”Inte nog med att vi förtrycker ett annat folk. Dessutom gör vi oss själva illa. Ockupationen äter oss inifrån.”
Soldat 2: ”Ett barn som håller i en sten kan ni skjuta, sa dom”
Soldat 3: ”Vi gick in i oskyldiga människors hem, varje dag, hela tiden.”
Soldat 4: ”Jag fick honom att skita i byxorna.”
Soldat 5: ”Släpp inte ambulanser genom vägspärren, lydde ordern.”
Soldat 6: ”Vi hindrade honom att förtjäna sitt uppehälle.”

Inga kommentarer: