I lördags besökte jag gymnasiemässan på Arenan och träffade en del
gamla kollegor från Katte, Spyken, Polhem och Vipan. Vi är förstås
tvungna att vara här, sa en av dem.
Jag bläddrade igenom Katedralskolans stora broschyr på
glansigt tjockt papper i flerfärgstryck. Där fanns åtminstone
information om programmen. Plus en massa prat och bilder. En vanlig
skolkatalog skulle ge bättre information, framkastade jag. Ja, och vara
mycket billigare, fyllde någon i.
Vilsna föräldrar och ungdomar irrade omkring bland stånden. I
varje stånd fanns ett par tre vuxna och fem sex elever. Jag fick med
mig material från ett tjog skolor, ungefär. Det vägde ett par kilo.
Informationsvärdet var lågt. Ingenstans fanns upplysningar om skolornas
ekonomi. Jo, Jensen-gymnasierna påstår att de inte drivs av
riskkapital utan är ett familjeföretag, vad det nu innebär.
Jag har broschyrerna framför mig nu. Jag ska inte upprepa
flosklerna. De har redan gett mig huvudvärk. Ni ska slippa läsa vad det
står i ”Innovation Magazine 2013-2014. Teknik och entreprenörskap”.
Det är den mest påkostade broschyren. Enligt tumregeln kommer den från
den sämsta skolan.
På slutet hittar jag en broschyr från Bergagymnasiet i Eslöv.
När jag var aktiv inom Utbildningsnämnden för sju år sedan var det ett
gymnasium med 1500 elever, många lärare i alla ämnen, som fungerade som
en sorts miniuniversitet, och erbjöd rika valmöjligheter. Valen är
färre nu, men Bergagymnasiet är fortfarande en bra skola, bättre än de
friskolor eleverna hamnar i när de reser till Lund enligt systemet
Fritt val Skåne. Så förstörs ett kulturarv.
Nu åker broschyrerna ner i en återvinningspåse. Skönt att
slippa resursslöseriet och alla osanningarna! I Sydsvenskan läser jag
att Ung vänster blivit utkörda när de försökt dela ut ett alternativt
flygblad. Censur. Här är vinsten diktator.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar