Jag vet hur vi ska vinna upphandlingen att köra
Öresundstågen, sa Veolias affärsområdeschef Mikael Danielsson på ett
internt möte. ”Vi sparar 53 miljoner genom att avskeda 250 tågvärdar
och lokförare inom ett halvår. Det betyder att vi kan lägga det lägsta
anbudet. Deras jobb kan tas över av timanställda, som vi kallar in
efter behov.”
Och mycket riktigt, Veolia vann upphandlingen i november 2013. Mikael Danielsson fick löneförhöjning och 10 miljoner i bonus för att han ”funnit en metod att förenkla och förbilliga verksamheten” som det hette i motiveringen.
I mars 2053 ställde Veolia 253 lokförare och tågvärdar på bar backe genom att varsla dem om uppsägning. Deras arbete skulle i fortsättningen skötas av timanställda. Och de varslade var välkomna som timarbetare, med 7000 kronor lägre lön i månaden. De hade ju yrkeserfarenhet.
Veolia agerade som alla andra privatföretag, inte minst inom järnvägsbranschen, där järnvägsbolagen brukar bjuda under varandra i anbuden. De uppmuntras av Fredrik Reinfeldt och arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson, M. Arbetslinje, javisst, men först en rejäl lönesänkning!
Följden blir naturligtvis nedfallna kontaktledningar, förseningar, urspårningar och trafikolyckor, men det gör ingenting, för tågbolagen har stöd från kommunikationsminister Katharina Elmsäter Svärd, M, och Trafikverket, som i konsekvens med moderat trafikpolitik underskattar järnvägsnätets behov, samtidigt som det överskattar vägtrafikens.
Men den här gången höll inte Veolias kalkyl. Fackklubben Seko beslöt att gå i strejk. I Halland och Blekinge går nu i praktiken inga persontåg alls, när Öresundstågen står stilla. Det beklagas av Carl-Göran Svensson, M, Blekingetrafikens vice ordförande, men han säger ändå: ”Det är min uppfattning att Veolia lagt ett anbud som innebär att de kan köra under de avtal som gäller på arbetsmarknaden.”
Förtroendet för Moderaterna och Carl-Göran Svensson sjunker mot nya bottennivåer. Tågstrejken kommer att utvidgas till Kustbanan den 17 juni. Den stöds av S, MP och V som går till val på att i framtiden driva tågtrafiken i offentlig regi.
Veolias vinst rasar, men bolaget gör lukrativa affärer på annat håll, som i Israel där fattiga palestinier är mer försvarslösa än fackligt anslutna svenska lokförare.
Och mycket riktigt, Veolia vann upphandlingen i november 2013. Mikael Danielsson fick löneförhöjning och 10 miljoner i bonus för att han ”funnit en metod att förenkla och förbilliga verksamheten” som det hette i motiveringen.
I mars 2053 ställde Veolia 253 lokförare och tågvärdar på bar backe genom att varsla dem om uppsägning. Deras arbete skulle i fortsättningen skötas av timanställda. Och de varslade var välkomna som timarbetare, med 7000 kronor lägre lön i månaden. De hade ju yrkeserfarenhet.
Veolia agerade som alla andra privatföretag, inte minst inom järnvägsbranschen, där järnvägsbolagen brukar bjuda under varandra i anbuden. De uppmuntras av Fredrik Reinfeldt och arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson, M. Arbetslinje, javisst, men först en rejäl lönesänkning!
Följden blir naturligtvis nedfallna kontaktledningar, förseningar, urspårningar och trafikolyckor, men det gör ingenting, för tågbolagen har stöd från kommunikationsminister Katharina Elmsäter Svärd, M, och Trafikverket, som i konsekvens med moderat trafikpolitik underskattar järnvägsnätets behov, samtidigt som det överskattar vägtrafikens.
Men den här gången höll inte Veolias kalkyl. Fackklubben Seko beslöt att gå i strejk. I Halland och Blekinge går nu i praktiken inga persontåg alls, när Öresundstågen står stilla. Det beklagas av Carl-Göran Svensson, M, Blekingetrafikens vice ordförande, men han säger ändå: ”Det är min uppfattning att Veolia lagt ett anbud som innebär att de kan köra under de avtal som gäller på arbetsmarknaden.”
Förtroendet för Moderaterna och Carl-Göran Svensson sjunker mot nya bottennivåer. Tågstrejken kommer att utvidgas till Kustbanan den 17 juni. Den stöds av S, MP och V som går till val på att i framtiden driva tågtrafiken i offentlig regi.
Veolias vinst rasar, men bolaget gör lukrativa affärer på annat håll, som i Israel där fattiga palestinier är mer försvarslösa än fackligt anslutna svenska lokförare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar