2014-09-04

Framgafflat - om cykel och trafik: Från cykelöverfart till cykelpassage av Ulf Nymark

Självklart vet alla cyklande VB-läsare att vi den 1 september fick för cyklister nya och betydelsefulla bestämmelser i Trafikförordningen? Eller? I varje fall så missade jag det och upptäckte det först flera dagar efter månadsskiftet. Och det av en ren slump. Nog tycker jag att massmedia har varit märkligt försiktiga med att skriva om denna regel.
   Vad är det då för regel? Jo, den 1 september bytte alla befintliga cykelöverfarter (ni vet, de som markeras med en rad av sockerbitsliknande vita rutor, oftast belägna i anslutning till övergångsställe) namn. De heter numera cykelpassager. Samma regler gäller för cykelpassage som det gjorde för cykelöverfart fram till den 30 augusti.

Sockerbitar och hajtänder
Men nu kommer det: cykelöverfarterna ska nu beteckna en ny innovation på cykeltrafikens område. De nya cykelöverfarterna blir ett slags ”övergångsställe för cyklister”, dvs korsande fordonstrafik ges väjningsplikt gentemot cykeltrafik som ska korsa vägbanan. De nya cykelöverfarterna får en skylt som blir en herr och fru Gårman på cykel. Bilkörbanan ska vara så beskaffad att det inte utan besvär ska gå att köra mer än 30 kilometer i timmen genom överfarten. Vägmarkeringen i körbanan blir ”sockerbitar” plus ”hajtänder”.

Risk för alltför få cykelöverfarter
En gissning är dock att det kommer att byggas förhållandevis få cykelöverfarter i städer och tätorter. Dels kostar det ju en slant att bygga om och för bilar fartdämpa befintliga cykelpassager, dels hindrar ju väjningsplikten i viss utsträckning bilisterna fria framfart. Och den är ju närmast helig för många trafikpolitiker.
   De nya bestämmelserna i Trafikförordningen är givetvis ett steg framåt. Men det gäller att se till att kommunen också nyttjar reglerna och inför cykelöverfarter på bred basis så snart som möjligt. Kompletteras detta med att göra huvudstråken för cykeltrafik till huvudleder har flera kraftfulla tramptag tagits på vägen mot en god cykelstandard.
   Men varför i all världen ska regeringen krångla till det och döpa om befintliga cykelöverfarter? Det skapar bara förvirring.

Inga kommentarer: