Enligt vad jag inhämtat så har ljudet när turister drar
sina resväskor på hjul över Venedigs kullerstensgator blivit för
mycket för stadens invånare. Nu har stadsfullmäktige föreslagit ett
förbud mot hjulväskor som väntas träda i kraft i maj. Gnällmånsar,
säger väl en del, men jag har inga problem med att instämma. Ganska
obehagligt buller faktiskt. Om man ställer sig på Fiskargatan en
söndagskväll när studenterna kommer tillbaka från helgbesöken i Varberg
och Emmaboda kan man ana vad de stackars Venedigborna får stå ut med.
Bagageproblem
Men framför allt ger det anledning att ventilera ett
allvarligare problem som orsakas av rullväskorna. Just det faktum att
det nu är så mycket lättare att ta med stora koffertar gör att det
finns folk som tydligen tar med sig halva garderoben. Bagageutrymmena
blir snabbt fyllda, bagagehyllorna är för små och koffertarna är för
stora för att kunna skjutas in mellan eller under sätena – vi talar här
om koffertar som förr bara förekom vid längre båtresor. Resultatet är
att koffertarna nu får stå i korridorerna eller ibland i utrymmet vid
ingången till vagnarna. Titta in i en X2000-korridor till ett
Stockholmståg! Det är som en hinderbana. Det blir jobbigt för
tågpersonalen, men värre är att det hela är farligt ur
utrymningssynpunkt.
Några tips
Vad kan göras? Ja, här gäller det att komma med tips till
SJ. Återinförande av polletterings- möjligheten skulle väl hjälpa lite.
En annan variant vore att det fanns en särskild bagagevagn där folk
fick ställa och hämta sina stora koffertar. Jag tror att man faktiskt
fick lov att låna lite idéer från flyget. Alltså: begränsningar vad
gäller omfång och vikt på medtaget handbagage och kostnader vid
överskridande av gränserna. I-landsproblem skulle säkert någon säga om
det här. Nej, praktiska åtgärder för att begränsa vissa individers
benägenhet att ta för sig orimligt mycket av det gemensamma utrymmet.
Man ser dessvärre sällan numera insändare från signaturen ”Vän av
ordning”. Då får vi väl alla bidra med att uttrycka lite konstruktiv
indignation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar