2015-02-26

Har vi en annan regering nu? av Göran Persson

Frågan kan tyckas märklig. Att jag ställer den nu beror på de senaste turerna kring Sveriges avtal med Saudiarabien om krigsmaterielexport.
   Att stats- och utrikesministern så social- demokrater de är har kommit överens om att fortsätta samarbetet med diktaturen i Saudi förvånar mig inte, det var länge sen jag förväntade mig ryggrad eller moral därifrån. Som vanligt följer man sina storasyskon, Saudi skall man sammarbeta med men IS skall man bekämpa på alla sätt. Nedan finns en jämförelse mellan rättsordningen i Saudi och de IS-kontrollerade områdena. Hur den minimala skillnaden i denna tabell kan resultera i denna gigantiska skillnad i synen på dessa båda regimer är för mig obegripligt.
   Det som knuffade mig över kanten till denna artikel var det cyniska uttalandet i tisdagens Aktuellt av IF-metalls ordförande: "Uppsägning av avtalet skulle innebära stora svårigheter för svensk vapenindustri att komma till en viktig tillväxtmarknad". Vad innebär detta?
   Mellanöstern är en viktig tillväxtmarknad för vapen industrin, tror fan det när det pågår krig och inbördeskrig i så stor del av regionen. Hur mycket blod och död är en metallarbetarlön värd? Att en av svensk arbetarrörelses ledande företrädare är så öppet cynisk är som om arbetarrörelsen glömt alla lärdomar från vietnamåren. Finns det någon i det ledande s-garnityret som aspirerar på Olof Palmes roll?
   Det räckte inte att rösta bort alliansen, vad fan gör vi nu?

Inga kommentarer: