Kommersialiseringen av friskolesystemet och kommunaliseringen av
skolorna har lett till att staten har förlorat kontrollen över
skolväsendet som i stället utlämnats till vinstintressen och kommunal
styrning i kommuner med helt skilda förutsättningar. Detta konstaterar
OECD i sin nya rapport Low-performing students.
Den senaste Pisa-undersökningen tar upp de elever som bara klarar
de enklaste uppgifterna i Pisas delprov i läsning, matematik och
naturvetenskap.
Var fjärde elev i OECD-länderna klarar dem inte. En förfärande
siffra, även med hänsyn till att flera OECD-länder ligger efter i sin
utveckling.
Men den svenska skolan ligger ännu sämre till. Hos oss klarar inte en av tre elever baskraven,.
Rapporten ”Friskoleurval med segregation som resultat”,
framtagen av Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och LO, visar tydligt
att det fria skolvalet leder till att elever med likartad bakgrund
samlas på samma skolor. Härom veckan påstod Svenskt Näringsliv
motsatsen.
Skolresultaten har gått ner för alla grupper, men sämst går det
för pojkar från arbetarhem. Deras kunskapsresultat har på senare år
sjunkit dramatiskt, skriver Karin Pettersson i en ledare med titeln
”Skolkrisen är en klassfråga” (AB 9/2).
Den svenska skolan koncentrerar idag fattiga, nyanlända och barn
till föräldrar som bara inte orkar till ett antal hårt utsatta miljöer.
Hittills har de flesta nyanlända elever hamnat på ett litet antal skolor som redan är hårt belastade.
Den främsta orsaken till segregationen är friskolornas kösystem. Två av tre fristående skolor (64 procent) har kö till sin första klass.
Var sjätte friskola har en kötid på minst fem år. I Stockholm,
Göteborg och Malmö är det vanligare att friskolorna har kö och att
köerna är långa.
Kösystemet medför att det är betydligt fler elever som har
föräldrar med längre utbildningsbakgrund som antas till just de
skolorna. Det medför att elever med annan socioekonomisk bakgrund i
princip inte har möjlighet att antas till dessa skolor.
Sedan länge vet vi att föräldrarnas utbildningsnivå är den
starkast förklarande faktorn till vilka resultat en skola presterar.
Skolsegregationen är lika hämmande för hög- som lågpresterande elever.
Tillsätt en utredning där antagning och urval till Sveriges skolor ses över ur ett segregationsperspektiv!
Det skriver Johanna Jaara-Åstrand, ordförande i Lärarförbundet, Bo
Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund och Tobias Baudin, 1:e vice
ordförande i LO.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar