Självfallet ska Svaneskolan vara kvar. Den ska vara kvar och kan
utvecklas genom samarbete med Polhemsskolan och eventuell ny
gymnasieskola.
Hans Ghenarps förslag att bygga en gymnasieskola på Svaneskolans
område är utmärkt. En sådan skola skulle kunna samarbeta med
Svaneskolan, Polhemsskolan och Folkuniversitetet. Det kräver förstås
samverkan mellan skolstyrelsen för Lunds stad, utbildningsnämnden och
universitetet.
Den integrerade Svaneskolan kan betyda mycket för alla de nya
svenskar med skiftande utbildningsbakgrund som nu behöver skolas in och
utbildas på varierande nivåer.
Lundabor, gör en vårpromenad från Polhemsskolan längs
den trevliga korta Möllegatan, runt Svaneskolan och tillbaka längs
Svanevägen tills ni skymtar Centrala idrottsplatsen, sväng sedan in på
gångstigen invid Folkuniversitetets nya byggnad som sträcker sig hela
vägen tillbaka till Möllegatan! Titta hela tiden åt vänster! Då får ni
se Lunds mest lovande integrerade kunskapscentrum. Svaneskolan är en
självklar del av det.
I Folkuniversitetetets nya byggnad har Katte redan idag
undervisning i tre samhällsklasser, Svaneskolan sin rektorsexpedition
och Lunds Internationella skola sin rådgivare. Där finns dessutom Lunds
Internationella piano- och musikcentrum.
Helenehomsskolan ingick i 1970-talets
integrationstänk. I ett fattigt område i Malmö placerade man
Lärarhögskolan, Musikhögskolan, Heleneholms högstadie- och
gymnasieskola och ett folkbibliotek. Idag är alltihop väck.
Gängbrottsligheten tar över. Det visar vad segregationen kostar.
Avtalet om ”Fritt sök” är precis så orimligt som Hans
Genarp skriver. Eslövs gymnasium har t.ex. idag bara 700 elever. För
några år sedan var de 1200. Ett steg i rätt riktning vore att garantera
alla behöriga lunda-elever förtur till Lunds gymnasieskolor. Som det
nu är förintar ”Fritt sök” deras valfrihet.
Att bygga en gymnasieskola i Kobjer vore kontraproduktivt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar