2019-10-24

Helsingborgsdialekter av Lucifer

Vad tråkigt att Margot Wallström lämnade posten som utrikesminister Hon har ett idealistiskt drag i sin personlighet och sådant är man inre bortskämd med. Med henne försvann också motståndet mot försvarsminister Hultqvist som tycks vara sysselsatt med att knyta upp Sverige till USA när det gäller både kärnvapen och övningsverksamhet.
   Jag vet inget om vår nya utrikesminister Ann Linde, men jag har mina dubier. Till hennes förtjänster hör dock att hon är från Helsingborg och talar en intagande Helsingborgsdialekt med mycket fylliga diftonger. Med Helsingborg är det nämligen så att där talas två skilda dialekter.
   Ann Linde talar den variant som kan sägas peka åt mitt-Skåne, Säg t.ex. “Ekebybossen”, Jag talar i princip likadant.
   Den andra varianten kanske kan kallas Nordvästskånsk. Den drar åt Ängelholmshållet och utmärks av sitt speciella sätt att uttala bokstaven u. Man kan t.ex. använda ordet buss som testord. För att få det här uttalet ska man skjuta fram läpparna och truta. Säg t.ex. Ekebybyssen och du kommer att märka skillnad från det mera bondska uttalet boss.
   Ja, så enkelt är det att bli dialektkännare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu är ju ditt inlägg några år gammalt men jag hittade det när jag sökte på Ann Lindes dialekt. Hon har en gelike som har exakt samma dialekt men betydligt mer framträdande, nämligen Gunnar Wetterberg i TV programmet Fråga Lunds panel. Jag känner mycket väl igen helsingborgsvarianten med u som uttalas som y, men var exakt ifrån kommer deras gemensamma mycket speciella betoning? Har du någon uppfattning? Gunnar Wetterberg lär vara född i Malmö dessutom.