Chefen på Tekniska förvaltningens
gatukontor, Per Eneroth, inledde kommunfullmäktiges sammanträde förra
veckan med en redogörelse för vad som gjorts inom ramen för LundaMaTs,
strategi för ett hållbart transportsystem i Lunds kommun. LundaMaTs är
sedan år 2014 inne på sin tredje upplaga. Den första varianten drogs
igång redan år 1999.
Målet ligger lågt borta
Målet om ett hållbart transportsystem ligger dessvärre fortfarande väldigt långt bort. Motortrafiken ökar inte bara i takt med befolkningstillväxten, den ökar dessutom räknat per invånare; cykeltrafiken minskar och koldioxidutsläppen från trafiken ligger på i stort sett oförändrad nivå jämfört med år 1990. För att nå LundaEkos mål att år 2030 ska koldioxidutsläppen reducerats till 80 % av 1990 års nivå måste utsläppen från trafiksektorn minskas dramatiskt.
Räddhågsen majoritet
Att det ser så illa ut med möjligheterna till måluppfyllelse är sannerligen inte Eneroth och gatukontorets fel. De jobbar på bra. Det är en räddhågsen, kompakt politisk majoritet som bromsar. Eneroth efterlyste förslag på åtgärder för att vi ska nå målet. Nu tror jag nog att gatuchefen egentligen vet vad som behöver göras. Han ville nog markera att besluten om åtgärder faktiskt ligger hos de förtroendevalda. Det är således inte brist på idéer om vad som kan göras som saknas; det är den politiska viljan hos majoriteten som saknas.
Hur som helst kommer här några förslag på åtgärder som gatuchef Eneroth kan lägga fram som beslutsförslag till ansvariga politiska instanser:
Ett dussin förslag
1. Dra tillbaka stödet för byggandet av trafikplats Ideon och breddningen av E22-an genom Lund.
2. Tillåt inget vägbyggande över Höjeådalen.
3. Spola planerna på trafikplats Brunnshög.
4. Slopa all parkering på gatumark i stadskärnan (utom
för funktionshindrades parkering, förstås).
5. Avgiftsbelägg all markparkering i tätorterna. Genomför
en kraftig höjning av p-avgifter, både i p-hus och på
gatumark.
6. Bygg ut ett nät av gågator och gångfartsgator i
stadskärnan
7. Satsa på en kraftig utbyggnad av cykelöverfarten så
att biltrafiken får väjningsplikt.
8. Inför samordnad varudistribution – i första hand för
kommunens egna transporter, och ta initiativ att få
tillstånd samordning av transporterna i första hand till
verksamheter i stadskärnan.
9. Tillåt endast små lastbilar i stadskärnan
10. Omforma de stora infartslederna för motortrafik till
stadsgator (Fjelievägen, Dalbyvägen, Getingevägen,
Sandbyvägen etc).
11. Slopa begreppet gång- och cykelbana så att
gångtrafik och cykeltrafik respekteras som skilda
trafikslag och färdas på fysiskt åtskilda banor.
12. Sätt full fart på att planera för spårväg till de östra
kommundelarna, i första hand Dalby.
Målet ligger lågt borta
Målet om ett hållbart transportsystem ligger dessvärre fortfarande väldigt långt bort. Motortrafiken ökar inte bara i takt med befolkningstillväxten, den ökar dessutom räknat per invånare; cykeltrafiken minskar och koldioxidutsläppen från trafiken ligger på i stort sett oförändrad nivå jämfört med år 1990. För att nå LundaEkos mål att år 2030 ska koldioxidutsläppen reducerats till 80 % av 1990 års nivå måste utsläppen från trafiksektorn minskas dramatiskt.
Räddhågsen majoritet
Att det ser så illa ut med möjligheterna till måluppfyllelse är sannerligen inte Eneroth och gatukontorets fel. De jobbar på bra. Det är en räddhågsen, kompakt politisk majoritet som bromsar. Eneroth efterlyste förslag på åtgärder för att vi ska nå målet. Nu tror jag nog att gatuchefen egentligen vet vad som behöver göras. Han ville nog markera att besluten om åtgärder faktiskt ligger hos de förtroendevalda. Det är således inte brist på idéer om vad som kan göras som saknas; det är den politiska viljan hos majoriteten som saknas.
Hur som helst kommer här några förslag på åtgärder som gatuchef Eneroth kan lägga fram som beslutsförslag till ansvariga politiska instanser:
Ett dussin förslag
1. Dra tillbaka stödet för byggandet av trafikplats Ideon och breddningen av E22-an genom Lund.
2. Tillåt inget vägbyggande över Höjeådalen.
3. Spola planerna på trafikplats Brunnshög.
4. Slopa all parkering på gatumark i stadskärnan (utom
för funktionshindrades parkering, förstås).
5. Avgiftsbelägg all markparkering i tätorterna. Genomför
en kraftig höjning av p-avgifter, både i p-hus och på
gatumark.
6. Bygg ut ett nät av gågator och gångfartsgator i
stadskärnan
7. Satsa på en kraftig utbyggnad av cykelöverfarten så
att biltrafiken får väjningsplikt.
8. Inför samordnad varudistribution – i första hand för
kommunens egna transporter, och ta initiativ att få
tillstånd samordning av transporterna i första hand till
verksamheter i stadskärnan.
9. Tillåt endast små lastbilar i stadskärnan
10. Omforma de stora infartslederna för motortrafik till
stadsgator (Fjelievägen, Dalbyvägen, Getingevägen,
Sandbyvägen etc).
11. Slopa begreppet gång- och cykelbana så att
gångtrafik och cykeltrafik respekteras som skilda
trafikslag och färdas på fysiskt åtskilda banor.
12. Sätt full fart på att planera för spårväg till de östra
kommundelarna, i första hand Dalby.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar