I början av mars nämnde jag om att kommunstyrelsens arbetsutskott fått
en föredragning från utredningen om vilket höjdläge det nya Lund C med
två nya spår för höghastighetståg ska ha. Då hade enbart sipprat ut det
skulle ta minst tre år längre tid att förlägga järnvägen, inklusive
Lund C, i tunnel.
Exploateringsintäkterna långt ifrån tillräckliga
Nu vet vi mera. Kostnaden för att gräva ner järnvägen blir
18 – 22 miljarder kronor. Den summan är betydligt högre än de
ungefärliga beräkningar som Trafikverket tidigare gjort.
Nedgrävningsanhängarna har fäst stora förhoppningar på att den mark som
kan bebyggas genom att förlägga järnvägen underjordiskt skulle ge
exploateringsintäkter för att finansiera en stor del av tunnelbygget.
Så är inte fallet. Exploateringsintäkterna skulle hamna på lite drygt 2
miljarder kronor. Och då med en exploateringsgrad som förutsätter
20-våningshus. En mera lunda-anpassad exploateringsgrad ger förstås
lägre intäkter. Kostnaderna för att dra järnvägen i tunnel genom Lund
får priset för att bygga spårvägen att framstå nära nog som småslantar.
Fantasier om att staten ska betala
För det handlar om att det är Lunds skattebetalare som får
stå för nedgrävningsfiolerna. Staten, i form av Trafikverket, är tydlig
på denna punkt. Trafikverket är berett att bygga spåren i markläge och
stå för dessa kostnader. Vill Lund ha något annat läge får kommunen
betala. Att som t ex M-kommunalrådet Fredrik Ljunghill säja att staten
ska stå för större delen av kostnaden (Sydsvenskan 18 mars) är
ingenting annat än fantasierna och försök att föra lundaborna bakom
ljuset.
Kvintetten kvintilerar
Oppositionsrådet Karin Svensson Smith (MP) varnar i samma
tidning för att fördyrande särkrav från kommunens sida kan leda till
att sträckan Lund-Hässleholm prioriteras ner av Trafikverket till
förmån för sträckan Göteborg-Borås.
Till detta kan tilläggas att risken är de styrande
kvintettens kvintilerande och trixande kring den framtida
höghastighetsjärnvägen kan leda till att Lund C överhuvudtaget inte
kommer att bli en station för höghastighetstågen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar