Lund tappar sin topplacering i nationell cykelranking
Kommunvelometern är Cykelfrämjandets stora nationella årliga granskning av kommuners arbete med cykelfrågor. Det är ett verktyg både för cyklister, lokala förtroendevalda och trafikplanerare för att se hur den egna kommunen förhåller sig i jämförelse med andra kommuner.
Nu har 2020 års Kommunvelometer publicerats. För tredje året i rad koras Uppsala till Sveriges bästa cykelfrämjarkommun. På andra plats i årets rankning kommer Linköping och tredjeplatsen delas mellan Malmö och Umeå.
Och Lund? Lund halkar neråt i rankingen. I fjol kom kommunen på tredje plats, i år blir det bara en sjätteplacering. Det är framför allt en låg investeringsnivå per capita i infrastruktur och drift och underhåll för cykel som gör att kommunen inte kommer högre upp i rankingen.
Ingen lär kunna bli särskilt förvånad över att Lund
förlorar sin plats i toppen – satsning på cykeltrafiken är inget
kännemärke för den styrande kvintetten.
Trafikolyckor med elrullbrädor i Malmö
Malmö gatukontor har nu sammanställt och redovisat 2019 års trafikolyckor med elrullbräda. Det handlar enbart om olyckor där en skadad fått uppsöka akutmottagningen för vård. Totalt rapporteras 108 sådana olyckor. 77 av dem var singelolyckor och ungefär hälften av dem berodde direkt på felaktigt förarbeteende. 24 av olyckorna var kollisionsolyckor. Och vid sju tillfällen har en fotgängare eller cyklist skadat sig när de kört eller ramlat på ett elrullbräde som legat i vägen.
Innebär 108 olyckor en hög risknivå? Det kan jag inte uttala mej om. Jämför en med cykelolyckor, där 536 skadades och uppsökte akuten under samma tidsperiod – alltså fem gånger fler cykelolyckor - kan en väl kanske tänka sej att olycksrisken för elrullbrädor per fordonskilometer ligger ganska högt i förhållande till cykel. Sannolikt är den totalt cyklade sträckan i Malmö betydligt längre än fem gånger totala elrullbrädessträckan.
Positiv utveckling för lokala flygplatser
Det är inte bara de stora flygplatserna som har en positiv, dvs nedåtgående, utveckling av antalet resenärer i dessa coronatider. Resandeutvecklingen är också positiv på flesta lokala småflygplatserna. Antalet resenärer minskar dramatiskt och är på sina ställen praktiskt taget nära noll. Nu meddelas att Ängelholms flygplats läggs ner, i varje fall tillfälligt. Visst är det tragiskt för de ca 40 anställda att mista sitt jobb, men satsning på en omställning till ett hållbart trafiksystem leder till nya arbetstillfällen. Hur det ser ut för Skånes andra onödiga flygplats, Kristianstads, är mej obekant, men det är bara att hoppas att situationen ser likadan ut där.
För övrigt kan jag inte låta bli att också nämna en icke-skånsk onödig flygplats; den i Karlstad Redan i fjol gick den back 36 miljoner, och året resultat blir förstås inte bättre. Det är bara att hoppas att MP Karlstads förslag om att kommunen ska lägga ner flygplatsen blir verklighet. Annars blir det dyrt för skattebetalarna i staden. Det kommer inte att få dem att skina som Sola i Kallsta.
Trafikolyckor med elrullbrädor i Malmö
Malmö gatukontor har nu sammanställt och redovisat 2019 års trafikolyckor med elrullbräda. Det handlar enbart om olyckor där en skadad fått uppsöka akutmottagningen för vård. Totalt rapporteras 108 sådana olyckor. 77 av dem var singelolyckor och ungefär hälften av dem berodde direkt på felaktigt förarbeteende. 24 av olyckorna var kollisionsolyckor. Och vid sju tillfällen har en fotgängare eller cyklist skadat sig när de kört eller ramlat på ett elrullbräde som legat i vägen.
Innebär 108 olyckor en hög risknivå? Det kan jag inte uttala mej om. Jämför en med cykelolyckor, där 536 skadades och uppsökte akuten under samma tidsperiod – alltså fem gånger fler cykelolyckor - kan en väl kanske tänka sej att olycksrisken för elrullbrädor per fordonskilometer ligger ganska högt i förhållande till cykel. Sannolikt är den totalt cyklade sträckan i Malmö betydligt längre än fem gånger totala elrullbrädessträckan.
Positiv utveckling för lokala flygplatser
Det är inte bara de stora flygplatserna som har en positiv, dvs nedåtgående, utveckling av antalet resenärer i dessa coronatider. Resandeutvecklingen är också positiv på flesta lokala småflygplatserna. Antalet resenärer minskar dramatiskt och är på sina ställen praktiskt taget nära noll. Nu meddelas att Ängelholms flygplats läggs ner, i varje fall tillfälligt. Visst är det tragiskt för de ca 40 anställda att mista sitt jobb, men satsning på en omställning till ett hållbart trafiksystem leder till nya arbetstillfällen. Hur det ser ut för Skånes andra onödiga flygplats, Kristianstads, är mej obekant, men det är bara att hoppas att situationen ser likadan ut där.
För övrigt kan jag inte låta bli att också nämna en icke-skånsk onödig flygplats; den i Karlstad Redan i fjol gick den back 36 miljoner, och året resultat blir förstås inte bättre. Det är bara att hoppas att MP Karlstads förslag om att kommunen ska lägga ner flygplatsen blir verklighet. Annars blir det dyrt för skattebetalarna i staden. Det kommer inte att få dem att skina som Sola i Kallsta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar