Det är hög tid att efter drygt ett halvt sekel läka såren som uppstod i kvarteret Galten i samband med det såkallade Genombrottet. Tack till de politiker som i sista stunden, om inte i sista sekunden, kom till sitt förnuft och stoppade planerna på en 42 m bred motorväg tvärs igenom stadskärnan, från Spyken till Svanevägen.
Men för att läka såren kan man inte göra som den nyligen
presenterade detaljplanen föreslår. Ett höghus passar inte in i
kvarteret Galten. En stor biograf inte heller. Och inte en massa nya
butiker – nu när allt för många butikslokaler i centrala Lund gapar
tomma.
Flera underjordiska parkeringsplatser med utökad
biltrafik är inte det som Lunds stadskärna behöver. De trånga gatorna
runt kvarteret Galten kan inte bära mer trafik. Biltrafiken måste
minska. Och även den tunga trafiken. Regionbussarna måste på sikt tas
bort från kvarteret.
Det som istället ska planeras är bostäder i lägre
byggnader, 2, 3 eller 4 våningar höga. Gång- och cykelstigar så även
barn kan ta sig fram utan att riskera livet. Cykelvägar på Bankgatan
och Råbygatan måste byggas.
Förslaget i detaljplanen är katastrofalt:
• Gårdshuset från 1813 rivs. Ett av Lunds äldsta hus. 207 år gammalt!
• Höghus på 9 våningar (om man inte räknar bottenvåningen eller
takvåningarna; gör man det så blir huset 11 eller 12 våningar högt).
• Vårfruskolans barn ska få skolgård ovan på en busstation. Vad hände med devisen „Barnens bästa“?
• Underjordiskt garage i två våningar betyder fler bilar i Lunds absoluta centrum.
• Och planen i sin helhet med butiker inne i kvarteret kommer att vända ut och in på det gamla gatunätet.
Det nya som byggs måste rimma med det som engång revs
bort. Lägre byggnader, framför allt bostäder och mindre verksamheter.
Foton finns om man vill se hur det var.
Kvarteret Galten – en del av Lunds stadskärna får nytt utseende
De pittoreska husen är lite förfallna men skulle kunna
renoveras. Gången från torget skulle kunna bli en inbjudande och mysig
väg in till det nya kvarteret Galten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar