All heder åt sportföretaget Puma som
sen 2018 driver kampanjen Reform med syfte att stödja sportutövare
som vågar stå upp för jämlikhet, mot orättvisor och diskriminering.
Puma uppmanar oss alla att gå från ord till handling - turn intent into action. Symbolen är en knuten näve.
Det är lätt att gripas av stor sympati för företagets
vilja att göra gott, att förändra till det bättre för bland andra
HBTQ-personer och människor som nedvärderas på grund av ras eller kön.
Ivern i Pumas budskap går inte att ta miste på. En del säger att världen förändras alltför fort. Vi säger att den inte förändras tillräckligt fort.
En grupp människor som länge väntat på att Puma ska
förändra sin inställning och som hittills inte kommit i åtnjutande av
någon positiv förändring är palestinierna.Det går inte tillräckligt
fort. Som huvudsponsor av det israeliska fotbollslandslaget, IFA, har
Puma ett stort ansvar. Genom sin sponsring stöder företaget Israels
långvariga ockupation av Palestina och de illegala israeliska
bosättningarna. Fotbollslag i dessa bosättningar är en del av IFA.
Puma måste inse att stöd åt en ockupationsmakt med olagliga
bosättningar inte är förenligt med de fina orden i Reform. Den dag då
Puma respekterar palestiniernas krav på att omfattas av de universella
mänskliga rättigheterna och avslutar sin sponsring - då kan vi se
trovärdighet i Reform-kampanjen. Till dess att så sker låter vi alla
Puma-produkter bli kvar i kartonger och på butikshyllor och avstår
julklappsköp. Inga pumor i tomtens säck!
Puma vill inspirera till verklig förändring genom verklig handling - real change with real action. Det vill vi också!
Palestinagruppen i Hässleholm/Kristianstad
Gunnar Neymark & Kerstin Dahlberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar