Extinction Rebellion, (XR), vill
sätta upp vägskyltar som sänker hastigheten till 90 i stället för 110
kilometer i timmen vid påfarterna till E22 längs den vägsträcka genom
Lund som ska breddas enligt Trafikverket och Lunds kommun.
Upprorets syfte är att minska bilismens
koldioxidutsläpp som hotar Parisavtalet och kan bidra till utplånandet
av livet på jorden som vi känner det.
Trafikverket förfäras. Det är livsfarligt! ropar Göran
Holmberg. Bilar kan krocka! Det är ett brott! hotar polisen.
Pontus Bergendahl, XR:s representant, fastslår i ett
uttalande att Lunds kommun inte har uttömt alla möjligheter att stoppa
utbyggnaden.
I ett senare meddelande uppskjuter han aktionen och
inbjuder Trafikverket att tillsammans med XR sätta upp 90-skyltarna.
Trafikverkets representant Göran Holmberg vet inte om
det är möjligt. ”Det får våra enheter titta på, sedan får se när vi kan
återkomma och om det blir positivt eller negativt.”
Det tycks alltså faktiskt pågå en sorts dialog mellan
XR och Trafikverket. Bra. Det är viktigt att stöda XR:s ståndpunkt i
den processen.
”Vi ser det som ett nödvändigt arbete att pröva det här. Vi kommer
att fortsätta att arbeta på något sätt”, säger XR:s Pontus Bergendahl.
(Sandra Qvarfordt, SDS 31/1)
Fullmäktigemötet den 28 januari beslöt
att genomföra en annan stor utbyggnad enligt ett förslag från
Trafikverket. Det handlar om trafikplatsen Lund Södra som kommer att
förses med flera nya ytkrävande rondeller både i Lunds och
Staffanstorps kommuner. E22 kommer att få ännu ett körfält mellan Södra
infarten och Råby.
I samband med utbyggnaden av Södra infarten ska också
väg 108 breddas med ett körfält och den tillåtna hastigheten höjas till
110 kilometer i timmen.
Utbyggnaderna kommer att intensifiera trafiken och
påverka Sankt Lars-parken och naturreservatet i Höjeådalen under många
år.
VB har känt till Trafikverkets utbyggnadsplaner länge
och kommenterat dem flera gånger. Nu är de godkända av samtliga partier
i kommunfullmäktige utom V, MP och FI.
Beslutsfattare runt hela jorden står inför liknande
beslut. Var och en kan skylla ifrån sig och säga att påverkan av just
deras beslut är så liten att den ingenting betyder. Tillsammans skadar
besluten klimatet, men ingen känner sig skyldig. Det är det som kallas Allmänningens tragedi.
Vi måste uppnå klimatmålet inom tio år. Ungefär
samtidigt blir utbyggnaden klar. Kommer Parisavtalets klimatmål att
vara uppnått då?
Vi hoppas att R ska kunna stoppa X innan det är för sent.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar