Extra: Statlig utredning om regler för elrullbrädor
En statlig utredning, ”Utredning
behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon”, genomförd av
Transportstyrelsens lades i början av denna månad fram på regeringens
bord. Det handlar alltså om elrullbrädor, så kallade elsparkcyklar.
De förslag utredningen lägger fram syftar enligt
utredaren till ”att möjliggöra en utveckling mot trafiksäkrare,
hållbara och ändamålsenliga fordon” och att tydliggöra att
elrullbrädesförare ska följa trafikreglerna för cykel.
Utredningen innehåller egentligen endast fyra förslag.
Här nedan redovisas de, i den ordning utredaren lägger fram dem och med
mina kommentarer.
1. Slopad begränsning av motoreffekten på elrullbrädor.
Utredningen föreslår alltså att motoreffekten på
elrullbrädor i fortsättningen inte ska begränsas till nu gällande 250
watt. Tillåten toppfart ska dock även i fortsättningen vara 20 km/tim.
Motivet till detta är, att med ökad motoreffekt så kan
vikten öka och fordonen kan bli robustare och trafiksäkrare. För att
undvika att det blir alltför tunga fordon på grund av slopat tak vill
utredaren att det ska införas bestämmelser om maxvikt. Risken för att
elrullbrädorna trimmas och därmed nå väldigt höga hastigheter är
uppenbar. Detta påpekas också i utredningen, men denna risk avfärdas med
att det kan stävjas genom föreskrifter.
Egendomligt nog tycks utredaren anse att slopad maxeffekt är
den allra viktigaste förändringen eftersom detta förslag presenteras
först av alla i utredningen. Det framgår inte heller varför slopad
effekttak ska gälla enbart elrullbrädor, men inte elcyklar.
2. Slut att få köra elrullbräde på gångbana
Idag får elrullbrädor framföras på trottoarer och
gångbanor om maxhastigheten är 6 km/tim. Förslaget är att reglerna ska
ändras så att detta blir förbjudet, precis som det är för cyklar idag.
Motivet för detta förslag är uppenbart: det blir tydligt att
elrullbrädor fullt ut ska följa samma regler som cyklister och det blir
en tryggare trafikmiljö för fotgängare.
Hade utredningen inte föreslagit en ändring på denna punkt
hade det varit något av en sensation. Alltså: en bra och nödvändig, men
självklar, förändring.
Cykelpassage och övergångsställe
3. Cykelpassager ska tas bort – på sikt
För några år sedan infördes en märklig förändring i
Trafikförordningen. Begreppet ”cykelpassager” infördes. Det var
cykelöverfarterna som genomgick ett namnbyte. På en cykelpassage, dvs
före detta cykelöverfart, gäller att cyklister har väjningsplikt
gentemot korsande fordonstrafik, men när en cyklist väl är ute på
passagen ska korsande fordon väja. Alltså är cykelpassage ett tämligen
verkningslöst påhitt. Det innebär i stort sett bara att det inte är
tillåtet att köra på en cyklist som färdas på själva passagen.
När de gamla cykelöverfarterna således gjordes till
cykelpassager infördes i stället en ny typ av korsningspunkter mellan
cyklister och motorfordon.
Cykelöverfart-och-övergångsställe
Denna nya korsningspunkt fick överta beteckningen
”cykelöverfart”. Där gäller att fordon som korsar en cykelöverfart har
väjningsplikt gentemot cyklisten, alltså i princip samma typ av regler
som gäller för gående på övergångsställen. De nya cykelöverfarterna är
också markerade med ett särskilt vägmärke. Cykelpassager har inget
vägmärke, bara en markering i gatan med vita fyrkanter.
Denna förändring var och är totalt obegriplig. Inte
bara för att begreppet ”cykelöverfart” fick en helt ny innebörd, utan
att det fanns nu två typer av korsningspunkter med helt olika
regelverk. Det har varit totalt förvirrande både för cyklister och
bilister.
Nu föreslår utredningen att cykelpassager ska tas bort,
men först på sikt. Väghållarna ska få 7 år på sej att genomföra denna
förändring. Till att börja med föreslås möjligheterna att märka ut nya
cykelpassager att upphöra.
Självklart är det bra att det enbart finns ett enda
regelverk och en enda utformning för cyklister vid korsning med gata
eller bilväg. Men som jag ser det är det en alldeles för lång
omställningstid som föreslås. Motivet för den långa tidshorisonten är
att det innebär kostnader för väghållare att genomföra förändringen.
Men pengar saknas ju inte hos väghållarna, det märker en tydligt när
det gäller satsningar på bilinfrastruktur.
För några år sedan ändrades Trafikförordningen så att det blev tillåtet att cykla på körbanan, även om det fanns en cykelbana parallellt med gatan. Det är tillåtet enbart för personer över 15 år.
Bakgrunden till att det dittills gällande tvånget att använda enbart befintlig cykelbana togs bort var att cykelolycka här i Lund. En cyklist som cyklade på gatan, trots att det fanns en cykelbana, blev påkörd av en bilist. Cyklisten bötfälldes för att ha cyklat på gatan. Karin Svensson Smith (MP), då ordförande i riksdagens trafikutskott, drev igenom att denna bilisternas ensamrätt till gatan togs bort.
Nu vill alltså utredningen återinföra bilisternas monopol på att färdas på gatan, om det finns en cykelbana inom synhåll. Motivet? Det skapar tydlighet kring var en cyklist får framföra sitt fordon och det ger högre trafiksäkerhet för cyklisten. Säjer utredaren. Ytterligare ett motiv är enligt den optimistiska utredaren, att det ”synliggör behovet av att utöka och förbättra infrastrukturen för cykel”. Detta behov som har varit synligt för cyklisterna hur länge som helst!
Sammanfattning
För elrullbrädesförare innebär utredningens förslag en
klar förbättring med avseende på möjligheten till större motoreffekt
och ökad trafiksäkerhet. Men denna ökade trafiksäkerhet kommer alltså
att ske på bekostnad av ökad olycksrisk för andra trafikantkategorier,
framför allt fotgängare och cyklister. Förbudet mot att cykla på
trottoar och gångbana kan synas vara en försämring för
elrullbrädesförarna, men många kommer nog ändå att nyttja trottoarerna.
För gångtrafikanter innebär förbudet en förbättring.
Förhoppningsvis kommer elrullbrädesåkande på trottoarerna att minska
något. Och de som fortsätter att köra där kommer att kunna hutas åt
och/eller trakasseras av fotgängarna.
För cyklister innebär förslaget en blandad kompott.
Borttagandet av cykelpassager är bra, men enbart om dessa fullt ut
ersätts med cykelöverfarter, vilket inte alls är givet. Hur som helst
kommer det att dröja innan den delen av förslaget blir verklighet.
Solklara vinnare blir bilisterna: deras placering överst i
trafikmaktordningen hotades i kanten av att cyklister fick cykla på
bilkörbanan, även om det fanns cykelbana. Nu föreslås en återställare
och bilismens intar på nytt en stabil topposition i
trafikmakt-ordningen.
(I regelverket heter för övrigt elrullbrädorna
”eldrivna enpersonsfordon utan tramp- eller vevanordning. Denna
beteckning visar alltså på att den i vardagslag använda beteckningen
”elsparkcykel är missvisande.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar