Sverige hade i själva verket ett av de mest efterblivna utbildningssystemen i Europa, konstaterar Tage Erlander i sina memoarer. Men efter införandet av enhetsskolan 1962 blev svensk skola världsledande.
På 1990-talet kommunaliserades skolan, samtidigt som
riskkapitalbolagen gjorde den till en lättmjölkad kassako. Pisa-chocken
2012 avslöjade att svensk skola hamnat i botten bland OECD-länderna.
Därför var glädjen stor när Sverige närmade sig en mittenposition vid
Pisa-mätningen 2015 och tycktes fortsätta uppgången 2018/19. Eller var
det fusk?
I det då efterblivna svenska utbildningssystemet hamnade jag
som sjuåring 1940. Jag trivdes i folkskolan men efter fjärde klass
tvingades jag börja i Växjö högre allmänna läroverk. Läroverket var
auktoritärt med uttalat nazistiska inslag åren omkring 1945. Jag
vantrivdes. (Ta gärna del av den klassiska skolskildringen i filmen
”Hets”.)
Mina yngre syskon fick en helt annan skolgång tack vare
enhetsskolan som i min hemkommun infördes redan i mitten av 1950-talet.
När jag sökte min första lärartjänst 1961 var gymnasiet fortfarande
ojämlikt. Där ville jag inte arbeta, så jag började som
folkhögskolelärare i Axevalla. Jag fortsatte sex år i Framnäs utanför
Piteå.
Efter flytten till Lund 1969 fick jag en tjänst på
Heleneholmsskolan, som var försöks- och demonstrationsskola för
lärarhögskolan. Genom åren hade jag många begåvade lärarkandidater.
Jag upplevde Heleneholmskolan som jämlik och utvecklande.
Som klassföreståndare tog jag emot högstadieklasser från den
intilliggande Munkhätteskolan och undervisade dem i årskurs 7, 8 och 9.
Nästan alla valde att fortsätta på gymnasiet och jag fortsatte att
undervisa dem tre år till.
Sedan slogs systemet sönder. Regeringen skilde gymnasiet från grundskolan 1985. Flera av mina kollegor tvingades lämna Heleneholm. I fortsättningen var jag enbart gymnasielärare.
1989 blev jag skolpolitiker i Lund, först i
skolnämnden som hade ansvar för alla Lunds skolor och något år senare i
den nya utbildningsnämnden. Samma år medverkade jag i en stor
lärardemonstration mot skolans kommunalisering. Svensk skola låg
fortfarande i OECD-toppen och Lunds gymnasieskola i svensk topp när jag
lämnade uppdraget som nämndsordförande 2006. Strax därpå infördes
skolpengen i Lund och skolkoncernerna började vinstjakten. 2012
inträffade Pisa-chocken. Svensk skola hamnade i OECD-ländernas
bottenskikt och Lund förlorade sin ledande position i Sverige. Svensk
skola har åter blivit en av de sämsta och mest ojämlika i Europa,
liksom på 1930-talet. Hur ska vi befria den från kapitalets vinstjakt
och åter uppnå jämlikhet och kvalitet?
”Klass i Sverige”, den bok om
ojämlikheten in Sverige som VB presenterade förra veckan, har flera
avsnitt om svensk skola. Överskådligast är kapitlet ”Från jämlikhet
till valfrihet i svensk skolpolitik” av Mattias Börjesson och Rune
Romhed. Det beskriver kampen för en jämlik skola. Enhetsskolereformen
utarbetades före andra världskriget men började inte genomföras förrän
1948 efter det att Skolkommissionen presenterat sitt huvudbetänkande.
Motståndet var stort, inte minst från konservativa företrädare för
läroverken, som konsekvent underskattade elever från landsbygd och
arbetarklass. 1962 var enhetsskolan på plats. Efter några decennier av
framgång – och borgerligt motstånd – tog nyliberala doktriner över
omkring 1990. Skolans kommunalisering 1989 som socialdemokraterna
genomförde med stöd av V, var det avgörande steget mot ojämlikhet.
Sedan kom friskolebeslutet, skolpengen och marknadens inträngande i
skolan.
Kapitlet ger en dramatisk beskrivning av övergången
från ett jämlikt till ett extremt nyliberalt skolsystem som bara
införts i Sverige och general Pinochets Chile. Chile har senare
avskaffat det. Vilka har modet och kraften att skapa en jämlik skola i
Sverige?
Sverige höjde Pisa-resultatet 2018 genom
att undanhålla 11,1 procent av de lågpresterande eleverna från
mätningen. Även på skolorna förekom slarv som höjde resultaten. Fusk
ger pengar. Riksrevisionens kritik handlade mest om bristande
kommunikation mellan Skolverket och regeringen. Kritiken följdes upp av
riksdagens borgerliga partier, men de krävde varken
utbildningsminister Anna Ekströms avgång och eller förändringar av den
destruktiva skolpolitiken. Debatten borde handlat om fusket med Sveriges
resultat i Pisa-mätningen – och om den snabbt ökande segregationen i
svensk skola. Den borde handlat om ojämlikheten i skolan.
Utan jämlikhet ingen skolkvalitet. Utan jämlikhet ingen frihet, inga fria val, ingen demokrati.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar