Just i dagarna pågår en livlig diskussion om vad som kan och bör göras för att debatterna i kommunfullmäktige ska ta kortare tid, motioner komma fram snabbare till behandling och antalet bordläggningar av ärenden minska.
Det är utmärkt att diskussionen om mötesformerna hålls levande.
Varför debatten blossar upp nu är inte helt solklart. Men en anledning
skulle kunna vara att mötes- och arbetsformer försämrats under senare
tid. Men är det så? Har debatterna blivit mera utdragna, fattas färre
beslut och behandlas färre motioner, ger allt fler upp sitt ledamotskap
och lämnar fullmäktige på grund av tråkiga och tungrodda mötesformer?
Fler beslut i fullmäktige nu
Det finns inte mycket som talar för det rent faktamässigt.
En översiktlig jämförelse mellan situationen år 2016 och 2020 visar på
att det under år 2020 behandlats betydligt fler motioner och lika många
beslutsärenden än år 2016. Detta därtill på en från de andra tre åren
under förra mandatperioden. Inte heller har flera ledamöter avsagt sig
sitt fullmäktigeuppdrag under fjolåret, jämfört med år 2016 och
fördelningen på avsägelserna mellan män och kvinnor är ungefärligen
jämt fördelad.
Ändå tycker sej uppenbarligen många ledamöter att det
blivit segare debatter och trögare beslutsgångar i församlingen. Vad
kan då detta bero på?
Jag tror att det kan bero på två väsentliga skillnader mellan 2020-21 och tidigare år.
Pandemins konsekvenser
Från mars månad i fjol och fram till och med
oktober månad hölls vid varje fullmäktigesammanträden två tredjedelar
av ledamöterna borta från fullmäktige på grund av pandemin, vilket kan
ha lett till att många kände utanförskap. De hade på frivillig väg
utestängt sej själva från delaktighet. Från och med november månad 2020
och än idag hålls sammanträdena på distans, med åtföljande bristande
sociala kontakter och starkt reducerad fysisk rörlighet för ledamöterna
under sammanträdets gång. Bildskärmsmöten gör det svårare för
ledamöterna att sträcka på benen och ta en liten promenad eller att ta
en kopp fika med partikamrater och motståndarkamrater.
Rekordartat antal motioner
Antalet motioner under beredning, alltså motioner där förvaltningarna
och nämnderna håller på att ta fram underlag för fullmäktigebeslut är
påfallande mycket jämfört med tidigare år. Fullmäktigeledamöterna har
helt enkelt lämnat in motioner i en rekordartad nämnd. Under
tidigare år har sisådär mellan 13 och 25 motioner befunnit sig i
beredningskvarnen i april. I år är siffran 67 motioner. En så stor
mängd motioner gör förstås att arbetsbördan för förvaltningarna ökar
betydligt. Det finns alltså ett betydande antal motionärer som otåligt
väntar på att deras motioner ska komma upp på dagordningen, vilket
naturligtvis kan upplevas som en tröghet hos själva fullmäktige.
Stora debattbegränsningar föreslås
Varför uppehåller jag mej nu vid det här? Vad angår detta
kommuninvånarna? Jo, det kommer nu fram förslag från ledamöter och
partier om starka begränsningar både i tid och antal debattinlägg för
lundabornas förtroendevalda. Ledamöternas lagstadgade möjligheter att
yttra sej föreslås begränsas mer eller mindre kraftigt. Redan idag är
tiden per debattinlägg begränsad till fem minuter och repliktiden till
en minut. Men nu höjs alltså röster för ytterligare restriktioner.
Restriktioner i rättigheter och ökad mansdominans
Så funderar t ex det parti som kallar sej liberalt på att
varje parti ska ges en begränsad tid att yttra sig och att antalet
repliker också ska begränsas. Detta parti föreslår också att
interpellationer och frågor ska förläggas på tid utanför
fullmäktigemötena, vilket står i uppenbar strid med kommunallagen. Inom
andra partier diskuteras en stark begräsning av möjligheterna för
ledamöterna att yttra sig under sammanträdena.
Alla begränsningar av talartid, antal inlägg osv är en
inskränkning i ledamöternas rättigheter och ansvar som ledamöter, även
om det sker genom överenskommelse mellan partierna. Ena annan
konsekvens av föreslagna begränsningar är den debattid manliga
ledamöter tar i anspråk i jämförelse med kvinnliga ledamöter
ytterligare komma att öka.
Men, återigen, hur berörs kommuninvånarna av detta?
Väljarnas granskningsmöjligheter beskärs
Fullmäktige är ju precis som framgår av namnet,
lundabornas befullmäktigade ombud att fatta beslut i kommunala
angelägenheter på lundabornas vägnar. Men demokratiskt fattade beslut
är inte bara bom och pang! – klubban i bordet. Demokratiskt
beslutsfattande är en process där såväl allsidig information som
diskussion där olika åsikter bryts, stöts och nöts ska ingå innan ett
beslut klubbas.
Och fullmäktige är den demokratiska arena där alla
invånare kan följa de förtroendevaldas diskussioner, deras argument och
deras trofasthet i förhållande till vallöften och lokala partiprogram
Begränsningar i fullmäktigeledamöternas möjligheter att
yttra sig under sammanträdena är också i högsta grad en begränsning av
lundabornas rätt till en öppen och genomskinlig politisk process, och
även en begränsning i väljarnas möjligheter att på välinformerad grund
utkräva ansvar i nästa val.
Ulf Nymark, fullmäktigeledamot (MP)
PS. Jag tror också att beslutsgången
och debatterna i fullmäktige skulle kunna bli smidigare. Vad som skulle
kunna göras, utan att kraftigt begränsa ledamöternas rättigheter,
hoppas jag så småningom återkomma till. DS
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar