Lunds kommun har utrett järnvägen
genom och utanför Lund i samband med planeringen för två nya spår för
höghastighetsbanan. Lund vill att Trafikverket ska förlägga alla spår i
en tunnel vid Lund C. Trafikverket har nu svarat på kommunens
utredning och krav. Svaret sammanfattas i ett antal punkter.
Försämrad kapacitet
Lunds förslag om hur spår och plattformar skulle läggas i en
tunnel ger ökad störningskänslighet och försämrad kapacitet enligt
Trafikverket. I dag kan alla inkommande tåg trafikera minst två olika
plattformar, vilket gör att ett tåg kan köra in på en plattform
samtidigt som ett tåg från samma bana kan avgå på en annan plattform. I
kommunens förslag måste ankommande tåg invänta avgående tåg eftersom
alla spår inte får tillgång till två plattformar.
Stora kostnader
Kostnaden för att gräva ner samtliga spår uppgår till ca 20
miljarder kronor enligt kommunens beräkningar. Det är 15 miljarder
dyrare än att lägga den nya stambanan i markplan. 15 miljarder
motsvarar den sammanlagda investeringskostnaden för fyrspåret
Malmö-Lund och Citytunneln i Malmö. Trafikverket påpekar också att en
tunnellösning som inte försämrar kapaciteten skulle bli betydligt
dyrare än de ca 20 miljarderna.
Ingen nytta för järnvägen
Järnvägstrafiken får ingen nytta av att förlägga järnvägen i
tunnel, slår Trafikverket fast. Tvärtom, en tunnellösning blir
betydligt dyrare att underhålla, kapaciteten försämras om kommunens
förslag skulle förverkligas. Endast Lunds kommun drar nytta av en
tunnellösning.
Markförlagd stationslösning är Trafikverkets grundlösning
Trafikverket upplyser också kommunen om att vid planering av
järnväg är verkets grundutförande en markförlagd station. En icke
markförlagd station kan vara verkets grundutförande om det är den bästa
lösningen ur trafikeringssynpunkt. Men i
Lund fall anser verket alltså att en markförlagd station är den bästa
trafikala lösningen och att denna lösning också kommer att klara
kapaciteten i framtiden.
Populistiska utspel
Denna inställning från Trafikverket känner Lunds kommun till
sedan flera år tillbaka. Lund har skrivit under en avsiktsförklaring
med verket där det tydligt framgår att grundutförandet är en
markförlagd station, såvida inte andra alternativ ger en bättre lösning
för järnvägstrafiken. Enligt verkets utredning är alltså
en tunnellösning enligt Lunds modell ett klart sämre alternativ för
trafiken än en station och spår i markplan.
Tyvärr kommer sannolikt en del politiska
partier att tro sej ha större kompetens i järnvägstrafikfrågor än
Trafikverket och kommer därför att fortsätta låtsas som om det vore
möjligt att få staten att betala för en tunnellösning. Detta blir inget
annat än populistiska utspel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar