2021-11-11

Trafikverket om Lund C i tunnel: Ingen nytta för järnvägstrafiken – tvärtom! av Ulf Nymark

 

Lunds kommun har utrett järnvägen genom och utanför Lund i samband med planeringen för två nya spår för höghastighetsbanan. Lund vill att Trafikverket ska förlägga alla spår i en tunnel vid Lund C. Trafikverket har nu svarat på kommunens utredning och krav. Svaret sammanfattas i ett antal punkter.

Försämrad kapacitet
Lunds förslag om hur spår och plattformar skulle läggas i en tunnel ger ökad störningskänslighet och försämrad kapacitet enligt Trafikverket. I dag kan alla inkommande tåg trafikera minst två olika plattformar, vilket gör att ett tåg kan köra in på en plattform samtidigt som ett tåg från samma bana kan avgå på en annan plattform. I kommunens förslag måste ankommande tåg invänta avgående tåg eftersom alla spår inte får tillgång till två plattformar.

Stora kostnader
Kostnaden för att gräva ner samtliga spår uppgår till ca 20 miljarder kronor enligt kommunens beräkningar. Det är 15 miljarder dyrare än att lägga den nya stambanan i markplan. 15 miljarder motsvarar den sammanlagda investeringskostnaden för fyrspåret Malmö-Lund och Citytunneln i Malmö. Trafikverket påpekar också att en tunnellösning som inte försämrar kapaciteten skulle bli betydligt dyrare än de ca 20 miljarderna.

Ingen nytta för järnvägen
Järnvägstrafiken får ingen nytta av att förlägga järnvägen i tunnel, slår Trafikverket fast. Tvärtom, en tunnellösning blir betydligt dyrare att underhålla, kapaciteten försämras om kommunens förslag skulle förverkligas. Endast Lunds kommun drar nytta av en tunnellösning.

Markförlagd stationslösning är Trafikverkets grundlösning
Trafikverket upplyser också kommunen om att vid planering av järnväg är verkets grundutförande en markförlagd station. En icke markförlagd station kan vara verkets grundutförande om det är den bästa lösningen ur trafikeringssynpunkt. Men i Lund fall anser verket alltså att en markförlagd station är den bästa trafikala lösningen och att denna lösning också kommer att klara kapaciteten i framtiden.

Populistiska utspel
Denna inställning från Trafikverket känner Lunds kommun till sedan flera år tillbaka. Lund har skrivit under en avsiktsförklaring med verket där det tydligt framgår att grundutförandet är en markförlagd station, såvida inte andra alternativ ger en bättre lösning för järnvägstrafiken. Enligt verkets utredning är alltså en tunnellösning enligt Lunds modell ett klart sämre alternativ för trafiken än en station och spår i markplan.
   Tyvärr kommer sannolikt en del politiska partier att tro sej ha större kompetens i järnvägstrafikfrågor än Trafikverket och kommer därför att fortsätta låtsas som om det vore möjligt att få staten att betala för en tunnellösning. Detta blir inget annat än populistiska utspel.

Inga kommentarer: