James Suzman har skrivit människans historia.
På svenska är titeln ”Arbete: en historik över vad vi gör med vår
tid”, på engelska ”Work. A history of how we spend our time”.
Arbete är allt det vi gör för att få den energi som är
nöd-vändig för att överleva och utvecklas. Arbe-tets historia är alltså
mänsklighetens.
Suzman utgår från de samhällen av samlare och jägare som
existerade under 300 000 år i harmonisk samvaro med naturen. Ända fram
till 1960-talet fanns sådana samhällen kvar, bland annat i södra
Afrika.
Det perspektiv Suzman lägger på arbetets, mänsklighetens,
historia utgår från den situation där vi befinner oss nu, då vi insett
att vi överskridit tillväxtens gränser. Hur hamnade vi här?
Tillväxtens gränser, beställd av Romklubben, färdig
1972, blev 1900-talets mest hatade bok. Den visade entydigt att om vi
inte förändrar vårt sätt att leva på ett avgörande sätt blir
konsekvensen ” en plötslig och okontrollerbar nedgång i både befolkning
och industriell kapacitet inom hundra år.”
Att den ekonomiska eliten hatade boken är självklart. Till och med påven fördömde den som en hädelse mot Gud.
2002 kontrollerades slutsatserna i ”Tillvarons gränser” med den
mångdubbelt större datorkapacitet som utvecklats.. Det visade sig att
allt blivit värre än 1972. Nya faror som havens försurning och den
väldiga förlusten av biologisk mångfald hade tillkommit.
En viktig tröskel har överträtts. Det räcker inte att stoppa tillväxten. Nu måste man planera för nedväxt.
Därtill kom klimatkatastrofen. Det finns ingen tid för långsam förändring. Uppvärmningen måste genast bekämpas.
Den situationen har mänskligheten aldrig tidigare stått inför. Vi
har ingått i den tidsålder då människan avgör jordens öde: Antropocen.
Det är ur det perspektivet Suzman går igenom utvecklingen, arbetets, människans historia, genom årtusendena. Hur kunde det gå så illa?
Efter jägarnas och samlarnas kultur kom jordbruket. Människan
förändrade sin omgivning och måste planera arbetet från det ena årets
sådd till nästa års skörd. Hon hämtade energi från dragdjur och
slaktdjur. När jordbruket blev tillräckligt effektivt uppstod städer
som försörjdes av jordbrukarna. Städernas mångskiftande kultur
mångfaldigade människornas perspektiv, men krävde också mycket mer
energi från jorden. Centrum levde på periferin. Pandemier började grassera. Imperier uppstod och föll samman.
En världshandel växte fram på 1700-talet. Till en början handlade
det om lyxprodukter som kryddor och siden. Så kom ångmaskinen och
fossilsamhället med Storbritannien som centrum. Från Afrika fördes
miljontals slavar till Amerika där de tvingades odla bomull som sedan
forslades till England där de koldrivna ångmaskinerna drev spinnerier
och vävstolar som framställde textilier som exporterades runt hela
världen på ångmaskindrivna båtar och längs nya järnvägar. Redan för 200
år sedan började koldioxiden hopas i atmosfären. Kampen om kolonier och
världsherravälde ledde till de två världskrigen.
Därmed är Suzman tillbaka i egen tid. På 1950-talet
utvecklades BNP och löner i samma takt. Ständig tillväxt. Sedan bröts
sambandet. Produktivitet och BNP fortsatte att öka, men löneökningen
avstannade. Det brukar kallas The Great Decoupling. På 1980-talet
vidgades klyftorna mellan de rikaste 10 procenten och det arbetande
flertalet. Länderna i Söder utarmades och länderna i Norr blomstrade.
Teknikens utveckling ökade klyftorna. Suzman jämför telecomjätten AT
and T 1964 med Google nu. AT and T sysselsatte drygt 750 000. Google
bara 55 000. De anställda i AT and T bidrog med vardera 350 000 dollar,
de anställda på Google med 6 miljoner dollar..
Margareth Thatcher avreglerade marknaden. Ryssland övergick från
kommunism till oligark-kapitalism. Chefsdirektörernas löner var 30
gånger högre än lönearbetarnas 1965. 2015 hade de blivit 300 gånger
högre. Även bankerna deltog i vinstjakten.
2008 kom den stora marknadskollapsen sedan bankerna administrerat
ett ohållbart kreditsystem. Det borde ha inneburit marknadsekonomins
slut. Men bolagen fortsatte. Protester som Occupy Wall street ledde
ingenstans.
Människornas förtroende för ekonomiska experter
rasade. Men också förtroendet för vetenskap som klimatvetenskap och
epidemiologi skadades. Ett nytt begrepp började styra: Fake news.
Egoism kortsluter medvetandet. Man bli dum. Trump får chansen.
Där är vi nu, konstaterar Suzman. Mänskligheten står inför en situation utan föregångare.
James Suzman är övertygad om att vi kommer att
leva vidare. En omvälvande kris förestår snart – eller pågår redan -
och alla framtida livsvillkor blir fullständigt annorlunda. Vi har
klarat kriser som krävt snabb förändring. Vi står inför den svåraste.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar