2022-03-10

Stöd Ukrainas folk och 8 mars

 
Söndag 6/3, IKFF och XR ordnar manifestation.

Manifestationerna mot det avskyvärda kriget i Ukraina har avlöst varandra under veckan. Minst tre har hållits på Stortorget och enligt uppgift hålls en ny på lördag 12/3.
   Naturligtvis så påverkade kriget även Röda Kapellets 8 mars spelning på kvinnodagen. Programmet handlade huvudsakligen om kvinnokampens historia men dagen avslutades med läsning av en protestdikt mot krig.
   I veckan hölls även en bred manifestation av samtliga fullmäktigepartier i Lund utom SD. Besvikelsen över det bristande rapporterandet i Sydsvenskan kan ni också läsa här nedan. 


Sima Nasizadeh från XR-Lund talade vid manifestationen.
Läs talet här »            


Röda Kapellet på Stdsbiblioteket den 8 mars
 


Karin Persson Lindberg läser en dikt av Astrid Lindgren
 

Det jag ville förmedla till er var denna fina dikt av Astrid Lindgren:

Vore jag Gud
då skulle jag gråta
över människorna,
dem som jag har skapat
till min avbild.
Vad jag skulle gråta
över deras ondska
och gemenhet
och grymhet
och dumhet
och deras stackars godhet
och hjälplösa förtvivlan/och sorg.

Och vad jag skulle gråta
över alla dödsskriken
och allt blod som flyter
så förgäves
så förgäves
och nöden
och alla vanvettiga plågor
och ensamma dödar
och över de torterade
som skriker och skriker
och över de torterade
ännu mer.
Och så alla barnen,
dem skulle jag gråta över
allra mest

Ja vore jag Gud, så skulle jag nog gråta
mycket över barnen
Floder, floder
skulle jag gråta
så att de kunde drunkna
i mina tårars
väldiga vatten,
alla mina stackars människor,
och det äntligen /bleve ro.

Hon är fantastisk Astrid. Lär vara skriven på 90-talet när Sovjet gick in i Litauen. Jag hittade den i Margareta Strömstedts biografi om Astrid. Fin gudsuppfattning att han/hon sörjer över människornas ondska, men stoppar inte kriget utan försöker hjälpa människorna. Den yttersta dagen att drunkna i Guds tårar så man slipper ondskan och det äntligen blir ro.
Karin Persson Lindberg

Inga kommentarer: