2008-01-31

I badhusfrågan
av Lucifer


När detta skrivs har Lunds kommunfullmäktige just inlett sitt januarimöte, där man har Lunds badhusfråga på föredragningslistan. Jag hoppas på en grundlig och uppslitande debatt, gärna med en liten återremiss för ytterligare tänkande.
Låt mig förklara.

Erlanders badhus
Lunds första badhus i Stadsparken var ett resultat av Tage Erlanders kommunalpolitiska agerande på 1930-talet. Tage satt i fullmäktige och var en varm anhängare av ett sådant bygge. Det var på den tiden en angelägenhet för de många som bodde i trånga lägenheter utan badrum. Lund var tidigt ute med ett kommunalt badhus och det blev en vacker och ändamålsenlig inrättning. Det tjänade länge grundläggande behov: när jag kom till Lund i slutet av femtiotalet bodde jag i ett rum i ett gammalt hus på Slöjdgatan, utan bad/dusch. Jag gick till Badhuset varje lördag förmiddag, drack kaffe och åt en macka. Det var på den lyckliga tid då unga människor inte behövde duscha två gånger om dan.

Riv skiten!
Ja, så hände det vanliga: nån gång i början av 80-talet ansågs inrättningen otidsenlig, simmarna i Poseidon ville ha något bättre och lämpligt nog kunde man då upptäcka att armeringsjärnen var rostiga och allt måste rivas. Under det vanliga mottot ”Riv skiten!” skulle det byggas nytt, det var borgerlig majoritet och den hängivne motionssimmaren Olof Nordström (m) blev ordförande i badhuskommittén och byggde det nuvarande Högevallsbadet. Återigen: Lund var före sin tid, det nya badet hade fräscha rekreationsinslag som den berömda vågmaskinen. Det tråkiga var bara att komforten, omklädningsutrymmena blev av en lägre standard än i det förra huset, det var trångt. Också serveringen blev tråkigare, jag minns hur besviken jag var. Det mest anmärkningsvärda var dock den väldiga hoppanläggningen. Till en kostnad av jag vet icke vad byggdes ett väldigt hopptorn med motsvarande högt i tak. Jag vet inte vilken lobby som låg bakom, men någon var det.

Elit eller motion?
Lunds flotta hoppbassäng gav resultat, här har hållits flera SM i simhopp och Lund har blivit framstående i grenen och för många räcker det. Men är det sådant ett kommunalt bad är till för?
Här kommer vi omedelbart in på de aktuella badhusförslagen. I flera av de förslag som nu är aktuella så ingår en ”tränings- och tävlingsbassäng” med sex 50-metersbanor. Jag vet inte vilka erfarenheter andra har, men jag har aldrig varit på ett badhus i Sverige där inte resurser av det slaget alltid tilldelats tävlingssimmarna. Motionssimmarna brukar få en bana, eller i bästa fall två, resten är reserverade för träning för den ena eller andra simklubben. Så där ligger vi vanliga och kämpar och får ständigt väja för varandra eller ge upp företaget, allt medan tävlingssimmarna får sina dagliga två-tre timmar på de andra banorna. Alltså: 50-metersbassängen byggs för elitverksamheten och dess träning. Elitidrott är något helt annat än motionsverksamhet även om det är vanligt att man försöker blanda ihop korten genom att låtsas som om de hör samman. Det gör de inte: i en fallet handlar det om showverksamhet, i det andra om folkhälsa.

De kloka centerpartisterna!
Nej, jag tror inte jag kan påverka det här, nästan alla tar för givet att man måste tillgodose tävlingsidrottarnas tränings- och uppvisningsbehov. Idrottslobbyn är den starkaste vi har i kommunalpolitiken och inför den ger alla partier upp. Det gör (s) och (v), men också (fp), (kd) och (m), den senare grupen med lite nerdragna allmänutrymmen. (Mp) vill inte ösa på så mycket på Högevall, men vill tydligen ha sina 50-metersbassänger på annat håll. Det är pinsamt att säga det men det är faktiskt (c) som håller igen och vill bygga om det befintliga badet och öka på med något i de östra kommundelarna. Mina känslor för S. Sandby och Veberöd är inte de varmaste men jag tycker faktiskt det finns anledning att ta vara på det som finns och göra det bättre. Det tycker säkert inte lobbyisterna i Poseidon, men det struntar jag i.
Det kostar nu kronor 60.- (sextio) att gå på Högevall och ska man vräka på som det är tänkt nu blir det snart hundra. Hejda baddjävlarna!

Inga kommentarer: