2008-12-04

Är det falsk matematik?
av Sven-Hugo Mattsson

Svar till Mats Olsson
Jag tänker inte polemisera med dig angående om Demokratisk vänster är ett onödigt parti, det får väljarna avgöra.
Jag påstår inte med säkerhet att jag har rätt i nedanstående siffror som jag redovisar, men jag är ganska säker och jag har dubbelkollat. Jag har räknat enligt den jämkade uddatalsmetoden, den som används för att räkna ut kommunala mandat.
Jag har funnit tre fel i dina påståenden.
Du bygger, för det första, ditt resonemang på att V skulle tagit alla de röster Dv fick om man inte ställt upp. I och för sig är det ett intressant räkneexempel. Men alla som röstade med Dv hade inte röstat med V, det är själklart. Om ditt resonemang stämmer så hade V tagit dessa röster i regionvalet istället där V inte hade konkurrens av Dv. Kommunvalet och regionvalet är rätt lika. Lika många röstberättigade, och ungefär lika många som röstar. Dessutom röstar de många på samma parti i dessa val. Men i regionvalet är V inte i närheten av att fånga upp de röster Dv fick i kommunvalet. Detta visar istället att Dv tillförde vänsterröster i kommunvalet. Men både ditt och mitt resonemang är antaganden.
För det andra påstår du att V hade fått sex mandat om inte Dv hade ställt upp. Så är det inte och det är ren matematik, V hade bara tagit fem mandat även om man räknar in rösterna för Dv. Det här ser jag bara som ett räknefel och därmed inte så allvarligt.
För det tredje påstår du att Sverigedemokraterna inte hade fått mandat i den Östra valkretsen om Dv inte ställt upp. Så är det inte. Eftersom din beskyllning av Dv här är lite otäck så tycker jag att det är allvarligt. Sverigedemokraterna, som jag föraktar, tog 3.8% av rösterna i Östra valkretsen. Då skall man ha stor otur när mandatfördelningen görs om man inte får ett mandat.
Och mycket riktigt, Sverigedemokraterna skulle tagit det 18:e mandatet av 33 i denna valkrets om man räknar på ditt fiktiva sätt. Då har man tagit mandatet med marginal.
Jag har ett förslag. Jag tycker du skall redovisa dina siffror, hur du fått fram allt du påstår. Det är rätt avgörande för din trovärdighet som politiker att du gör detta. Har du fel tycker jag att du skall be om ursäkt. Har jag fel kommer jag utan tvekan att be om ursäkt. Om du inte svarar utgår jag från att du upptäckt att dina påståenden är fel.
Jag kan för övrigt tala om för dig att Dv, som det ser ut nu, kommer att ställa upp i valet 2010 med goda resurser. Till skillnad från 2006 kommer vi att ha råd med en komplett valrörelse. Vi kommer i valet 2010 att ha resurser att dela ut information till alla kommunens hushåll, till skillnad från 2006.
Jag hoppas kunna återkomma med en artikel som ställer frågan om det är bra, kanske nödvändigt, med två, tre, flera vänsterpartier.

Inga kommentarer: