2008-12-18

Ur den skånska myllan av Svenne

Det sitter fyra arbetslösa sverigedummekrater (Sdk) i den enes bunker och dricker öl. Det är mitt på förmiddagen men dom har redan satt i sig ett 24-flak med 3,5:or, så diskussionerna går höga.
Sverigedummekrat 1: det är för jäkligt med alla dessa udlänningar som väller in över våra gränser. Dom tar våra kvinnor och jobbar gör dom inte, nej det är bara bidrag, bidrag, bidrag.
Sdk 2: jag håller med dig. Om det fortsätter så här kommer jag att emigrera till ett land där dom garanterat inte tar emot en enda utlänning.
Sdk 3: har ni tänkt på att var gång man sätter sig i en taxi eller åker buss så nog är det en udlänning som kör. Ok det är dåligt betalt och dåliga arbetstider, men ändå.
Sdk 4: nej dom bara bråkar, slåss och har sig och inte kan dom ta hand om sina barn.
Det ringer i en mobiltelefon. Sdk1 svarar. Ja, hej Deplak, jaså du kan inte idag, sjukt barn. Har du ingen tant som kan ta hand om barnen. Jaså generaldirektör i Jönköping, pendlar. Du kan på fredag, 14.00 då, bra. Klick.
Det var min frisör, han är från Pakistan, han är bra och billig. Rekommenderas.
Det ringer på dörren. Sdk 2 går och öppnar. Tjena Adak, det var bra att du kommer med pizzorna, vi är duktigt hungriga. Kan man få kredit, jaså inte.
Han är verkligen billig Adak och goda pizzor gör han. Vilken service förresten, köra ut pizzorna till samma pris.
Mums, mums, mums.
Sdk 3, du är ju vegeterian Jan-Adolf, hur smakar din Tropicana.
Sdk 4, superb. Ja, jag är ju vegeterian, precis som min namne. Han var en riktig humanist Hitler, tyckte inte man skulle äta djur. Har ni förresten varit på den nya Thairestaurangen vid stationen. Smaskens mat och mycket vegetariskt. Inte ens rabbemos med vegekorv slår sån mat.
Sdk 1: jag har fått jobb hos tidningsbärarna. Jag var tvungen att ta jobbet, annars hade jag mist min A-kassa. Visste ni att man bara får drygt 100 spänn i timmen, inklusive ob. Jobb mitt i natten 6 dagar i veckan. Jag skall jobba en vecka sen skall jag sjukskriva mig för knäna. Vem tusan vill ta såna jobb.
Sdk 2: nja, det kan jag nog tala om för dig. Hon som delar ut våra tidningar är utlänning, så nu har jag dom i min trappa. Fy tusan.
Det ringer återigen i en mobil.
Sdk 3: hej Maze, jaså du har fått tavlan inrammad, då kommer jag och hämtar den imorgon. Klick. Maze är konstnär, han gör jättefina tavlor med lundamotiv, tar alldeles för lite betalt, men det är ju bra för mig. Han kommer från Syrien och har bara bott här några år. Han jobbar förresten som personlig assistens på lördagar och söndagar.
Sdk 4: ja som sagt det är ett helsike, men det är tur att vi har folk som Knet Strandberg, ja han i Kävlinge. Det är såna som han som gör att man ser ljuset i tunneln.
Sdk 1: ja, och vi har ju Bråttom Fransson i Röstånga också, det är riktiga karlar det. Fast hur kan man heta Bråttom?
Förmiddagen har blivit eftermiddag och de fyra musketörerna har klämt i sig ett flak till.
Sdk 3: nej grabbar vi får väl ha lite luft. Skall vi gå ut och slå sönder Mormors bageri?
Svenne
Berättelsen har sina rötter i verkligheten

Inga kommentarer: