2010-08-26

Borgarna vill öka biltrafiken – ny bilväg genom Höje ås dalgång av Ulf Nymark

”Vi vill öka biltrafiken i Lund, i synnerhet på Väster.” Det budskapet ger de fyra borgerliga partierna i ett beslut som fattades vid Tekniska nämndens sammanträde i förra veckan.

Medborgarförslaget
Nämnden hade att till kommunstyrelsen yttra sig över ett medborgarförslag från en grupp av boende vid Malmövägen, Fjelievägen och Fasanvägen. Förslagsställarna konstaterar helt riktigt att trafikbelastningen vid dessa gator sedan decennier är orimlig och leder till hälsovådlig belastning av buller och luftföroreningar, samt att gatorna också har låg trafiksäkerhet, är otrygga och otrivsamma.
För att råda bot på dessa missförhållanden föreslås gruppen av boende att det ska byggas en helt ny infartsväg från väg 108 genom Höje ås dalgång och kopplas på Åkerlund & Rausings väg fram till Ringvägen. Om denna väg byggs och restriktioner (hastighetsbegränsningar, fysiska hinder etc) införs på de tre nämnda gatorna så skulle boendemiljön förbättras, enligt förslagsställarna.

DV:s förslag – prioritera boendemiljö framför bilar!
I tjänsteskrivelsen från Tekniska förvaltningen påpekas att en sådan väg inte nämnvärt skulle avlasta de aktuella gatorna. Man konstaterar också att nya vägar regelmässigt leder till ökad trafik.
Demokratisk Vänster föreslog att nämnden skulle ta ett helhetsgrepp i en trafikutredning över situationen i väster och i söder. ”Syftet med en sådan utredning måste vara att påtagligt förbättra miljön i berörda bostadsområden”, heter det i förslaget. En sådan utredning måste enligt vårt förslag ha följande utgångspunker:
1. Bostadsmiljö och trafiksäkerhet prioriteras tydligt framför motortrafikens krav på framkomlighet, gena vägar och hög hastighet
2. Genomfartstrafik med motorfordon på bostadsgator måste minska
3. Kollektivtrafikens framkomlighet ska kunna vara oförändrad eller ökas
4. Yttre ringen och trafikplats Råby utnyttjas fullt ut för att avlasta bostadsgatorna
5. Buller ska i första hand åtgärdas vid källan
6 Utredningen tar utgångspunkt i den nödvändiga biltrafikminskning som eftersträvas i såväl LundaEko som LundaMaTs”

Enig opposition
S och V ställde sig bakom detta förslag (MP deltog inte i mötet). Mot oppositionens yrkande ställdes borgarnas förslag på att nämnden skulle ställa sig positiv till att det byggdes en ny bilväg – detta trots att den alltså inte minskar miljöproblemen vid förslagsställarnas gator. Vidare föreslogs från borgerligt håll att det skulle införas hastighetsbegränsning på Fasanvägen och Fjelievägen och eventuellt också förbud mot lastbilstrafik vissa tider på dygnet. De boende vid Malmövägen lämnades i de borgerligas förslag åt sitt öde.*
Oppositionens förslag röstades förstås ner av borgarna. I stället valde man alltså att uttala sig för ytterligare en kapacitetsförbättring i biltrafiksystemet – för mera buller, luftföroreningar och utsläpp av koldioxid.
Ulf Nymark
Demokratisk Vänster

* DV reserverade sig mot de borgerligas beslut. I den skriftliga reservationen påpekar vi att vi inte alls har något emot restriktioner för lastbilstrafiken. Men när detta förslag tillsammans med ett positivt ställningstagande till en ny bilväg ställdes mot vårt eget yrkande om en mera genomgripande och radikal trafiksanering röstade vi naturligtvis för vårt eget förslag. Dessutom framhåller vi i reservationen att lastbilsförare erfarenhetsmässigt i stor utsträckning struntar i förbud. Förbud måste åtföljas av fysiska hinder om det ska ge någon märkbar effekt.

Inga kommentarer: