2010-11-25

Färdtjänst – demokratisk styrning eller ”kundval”
av Ulf Nymark

Nu är det dags för Lunds kommun att på nytt upphandla färdtjänst. Nuvarande entreprenör, Taxi 020, började köra färdtjänst åt kommunen i oktober 2007. Tiden för avtalet löper ut i september nästa år, men avtalstiden kan förlängas med två år om båda parter är överens.
   Tekniska nämnden skulle i förra veckan ta ställning till ett förslag från tjänstemännen om att nyttja möjligheten att förlänga avtalet. Nämnden fattade inget beslut om förlängning utan ville först ha Brukarrådets synpunkter, vilket märkligt nog förvaltningen inte brytt sig om att inhämta innan ärendet kom upp på nämndens bord.

Tredubblat antal klagomål
Färdtjänsten är – och kommer sannolikt att förbli – ett problem för kommunen om ingenting radikalt görs. Entreprenörerna fullgör inte sina åtaganden. Klagomålen på färdtjänst har tredubblats det senaste året. Lång väntan i beställningscentralen och försenade eller rentav uteblivna hämtningar är de vanligaste klagomålsanledningarna, men även klagomål på förarnas uppträdande är relativt frekventa. Exakt hur många brott mot avtalet med kommunen som Taxi 020 har gjort sig skyldig till har nämnden ingen aning om. Och majoriteten vill tydligen inte heller veta det att döma av totalt utebliven reaktion på undertecknads plädering för att nämnden måste skaffa sig en tydlig bild av problemen innan beslut om förlängning tas.

Samma visa
Från företaget och förvaltningen uppges att bristerna beror på att det har funnits för få fordon. (Hur kommunen överhuvudtaget kan välja en entreprenör som har för få fordon är i sig en fråga som säkert kommer att förbli obesvarad från den styrande majoritetens sida). Nu har Taxi 020 ordnat fler fordon så därmed skulle problemen vara ur världen. Men visan om flera fordon och om att det ska bli bättre har sjungits för nämnden under en lång rad av år. Problemen finns kvar, oavsett entreprenör och oavsett antalet fordon.

Taxibranchen monopoliserad
Färdtjänstens problem bottnar ytterst i hur taximarknaden ser ut. Eller rättare sagt: i egentlig mening finns ingen marknad, om man i begreppet marknad också innefattar att det ska finnas åtminstone ett visst mått av konkurrens. Taximarknaden är helt enkelt monopoliserad på färdtjänstsidan. Endast tre företag är tillräckligt stora för att ha någorlunda goda möjligheter att utföra färdtjänst. Det är Taxi Skåne, Taxikurir och Taxi 020. (Det var också endast dessa tre företag som lämnade in anbud vid senaste upphandlingen) Problemet för kommunen är att alla tre ägs av samma kapital, den s k Fågelviksgruppen. (Taxi 020 köptes upp av Fågelviksgruppen strax efter att Lunds kommun antog dem som entreprenör 2007).

Fågelviksgruppen
Detta monopol innebär att det bolag som för tillfället är entreprenör i stort sett kan strunta i att följa avtalet med kommunen. En av flera för vinstnivån goda anledningar att bryta mot avtalet med kommunen är att prioritera mera lönsamma resenärer och låta färdtjänstresenärerna vänta. Visst, det kan bli en och annan krona i vite vid enstaka tillfällen, men det blir säkert ändå billigare för företaget jämfört med att till fullo uppfylla sina förpliktelser mot kommunen. För om det ena Fågelviksföretaget diskvalificerar sig som utförare är kommunen ändå i praktiken hänvisad till att välja ett annat företag i samma ägargrupp.

Kundvalssystem ingen lösning
Vad kan då göras åt denna situation? Borgarnas förslag är ”kundvals”system enligt den modell som förekommer inom hemtjänst. Dvs. kommunen godkänner ett antal taxiföretag som färdtjänstutförare som den färdtjänstresenären sedan har att välja emellan. Ett huvudargument mot s k kundval inom hemtjänsten var och är från de rödgröna att det utlämnar brukaren till marknadens godtycke och att det är svårt för den hemtjänstberättigade att få (och många gånger också tillgodogöra sig) information om företagen för att kunna göra ett välunderbyggt val. Samma argument gäller givetvis även för färdtjänst. Fast där är det ännu värre: om konkurrensen på hemtjänstmarknaden är begränsad så är den, som ovan framgått, obefintlig inom färdtjänsten. Taxiföretagen behöver inte anstränga sig för att ge god service, de färdtjänstberättigade är ändå i utelämnad till samma ägare, dvs Fågelviksgruppen. Märkligt nog förespråkar Vänsterpartiet också ett kundvalssystem inom färdtjänsten, efter att i åratal kraftigt kritiserat samma system inom hemtjänsten.

Ska regionen få ta över?
Ett sätt för Lunds kommun att skjuta problemen kring färdtjänst ifrån sig är att låta Region Skåne ta ansvaret för den. Det är detta alternativ som nu utreds av Tekniska förvaltningen tillsammans med Skånetrafiken. På så sätt kan kommunen avbörda sig ansvaret, men spåren från andra kommunen som låtit Skånetrafiken ta hand om färdtjänsten är synnerligen avskräckande. Att låta Skånetrafiken ta över är att blankt strunta i färdtjänstresenärernas behov av hög reskvalitet. Och möjligheterna för kommunen att påverka färdtjänstens utformning blir lika med noll.
   I nuläget är det också vanskligt att göra en ny upphandling, vilket är alternativet till att förlänga gällande avtal med Taxi 020. Taximonopolet kan sätta i stort sett vilket pris det behagar på färdtjänst. Kommunen har inget val, något av monopolets företag måste väljas.

Egen regi?
Finns då ingen lösning? Om sanningen ska fram: det finns ingen riktigt bra lösning. Men den minst dåliga är nog ändå den som Demokratisk Vänster vill att kommunen närmare ska undersöka: att köra färdtjänst i kommunal regi. Visst, det innebär sannolikt inte helt obetydliga kostnadsökningar för kommunen. Vilket det givetvis också blir med ”kundvalssystem”, där tre eller flera taxibolag i Fågelviksgruppen för skattebetalarnas pengar ska utbilda personal i bemötande och regelverk samt ha varsin fordonsflotta, inklusive dyra specialfordon, anpassade för färdtjänst samt obefintligt ekonomiskt intresse av att samordna resenärernas transporter där så är möjligt.
   Den stora skillnaden mellan egen regi och kundvalssystem är kanske inte så mycket kostnadsnivån för kommunen. Men i fallet ”kundval” göder skattebetalarnas pengar taximonopolet och verksamheten står bortom all demokratisk insyn, kontroll och styrning. I egenregivarianten kan verksamheten utformas och styras demokratiskt av politiskt förtroendevalda och brukarna gemensamt.
Ulf Nymark, Demokratisk Vänster

Fotnot: Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken. Stadstrafiken och Skånetrafikens bussar och tåg tillhör den allmänna kollektivtrafiken, medan färdtjänsten brukar benämnas den särskilda kollektivtrafiken. Vid en direkt förfrågan till borgarna i Tekniska nämnden om de ämnade föreslå kundvalssystem inom den allmänna färdtjänsten i Lund, alltså Stadstrafiken. Kommunen skulle då på motsvarande sätt som inom färdtjänsten handla upp stadstrafik från flera bussbolag, som alla kör på samma linjer och samma turlista. Bussresenären skulle på så sätt kunna välja vilket bolag som hon vill resa med. Ur kundvalsanhängarnas synvinkel borde detta system, om det nu är så välsignelsebringande för resenären, i konsekvensens namn också införas i Stadstrafiken. Borgarna uppgav dock att några sådana planer inte fanns. Detta utan att närmare motivera sitt ställningstagande.

Inga kommentarer: