Gymnasieskolornas reklamkostnader har fördubblats på tre år. Enligt
TNS-Sifo köpte gymnasieskolorna reklam för 42 miljoner under 2011. Det
motsvarar 83 lärartjänster.
Men den största kostnaden är den tid skolans egen personal
lägger ner på marknadsföring, menar Lisbeth Lundahl, professor vid
institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap på Umeå universitet.
Detta tar tveklöst resurser som skulle kunnat fokuseras på utbildning.
”Det är ganska självklart”, säger hon. ”Det är skattemedel det
handlar om och väldigt mycket tid och pengar som går till
marknadsföring.”
Fristående skolkoncerner lägger ut störst summor på
marknadsföring, men också kommunala skolor är konkurrensutsatta och
många av dem satsar stort på reklam.
Elever lockas med en tusenlapp extra i månaden i studiebonus. Det
som återstår av skolpengen kan ändå ge vinst om man drar ner på
undervisningen. Det knepet har Mälardalens Tekniska gymnasium i
Södertälje kommit på. Andra bedragare lockar med att eleverna slipper
gå i skolan hela dagarna. De kan i stället bli lediga och ägna sig åt
annat. Vinstskojarna agerar som katten och räven i sagan om Pinocchio.
Och så handlar det förstås om gratis utdelning av datorer och Ipad,
berättar Lisbeth Lundahl, forskningsledare för projektet ”Gymnasiet som
marknad”.
Jättarna tar över. Mellan 2011 och 2017 beräknas antalet gymnasieelever minska med 90 000. Då är det dags för jättarna att ta över.
Academia, Praktiska, Lärande i Östergötland, JB Education
(tidigare John Bauer), Jensen och Kunskapsskolan har lockat hälften av
alla de gymnasister som går i privatgymnasium.
Störst är Academia med 7000 anställda och 20 000 elever. Varje
elev representerar en kommunal skolpeng. Jättarna konsoliderar sig.
Flera mindre friskolor har tvingats stänga. I många fall har
eleverna kommit i kläm. I andra har kommunen tvingats städa upp.
Nedgångsperioder gynnar alltid de starka och slår ut de svaga.
Som på andra marknader övergår ”fri” konkurrens i oligopol och monopol
på många orter.
Även lagstiftningen kan komma att gynna de starka genom nya regler med större krav på ekonomisk uthållighet.
Lund då? Katte, Spyken och Polhem har i höstens
intagning fyllt alla program, liksom också Vipan. 60 procent av eleverna
kommer från orter utanför Lund. Inga behöriga sökande från Lund har
behövt avvisas på grund av konkurrensen utifrån.
Det finns en trend att eleverna söker sig från friskolorna
till de kommunala gymnasierna, som ju i Lund har mycket starka
varumärken. Trots detta satsas en hel del på marknadsföring ”för
säkerhets skull”, som intagningssekreterare Ingela Arheden uttrycker
det.
Trenden är att eleverna söker sig från friskolorna till de
kommunala. Men det finns friskolor som går bra som Ljud och
Bild-gymnasiet, Jensen- och Agardh-gymnasierna.
Humanus har däremot drabbats av omfattande elevflykt. Mikael
Elias teoretiska gymnasium tar inte längre in några nya elever i
årskurs 1.
Det som kallas ”fritt sök” gagnar Lund på bekostnad av andra
skånska kommuner. I viss mån gagnar det också friskolorna i Lund
eftersom staden Lund har stor attraktionskraft. Så länge nuvarande
regler för gymnasieansökan gäller är Lunds kommunala gymnasieskolor
garanterat fyllda med de ekonomiska och administrativa fördelar det
innebär.
Ur ett större perspektiv kan centraliseringen till Lund starkt
ifrågasättas. Det sker en utarmning av väl fungerande gymnasier i
städer som Trelleborg, Ystad och Landskrona. Den omfattande pendlingen
anstränger i onödan kommunikationerna.
Antalet grundskoleelever ökar. Men trenden i Lund
är densamma. Eleverna söker sig från friskolor till de kommunala
skolorna. Klostergårdsskolan har till exempel utökat sitt elevantal med
30 elever, från 220 till 250. Trenden innebär att de kommunala
skolorna tillförs större resurser genom skolpengssystemet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar