Biltrafiken i Lund har minskat med fyra procent under förra året. Den
nyheten har i dagarna meddelats oss av malmötidningarna. Givetvis finns
det anledning att glädjas över detta, men för den sakens skull inte
brista ut i höga hurrarop.
Det ska noteras att denna minskning gäller enbart de kommunala
gatorna och vägarna i Lund. Det är inte alls som Sydsvenskan skriver,
att det enbart finns en ”handfull” statliga vägar i Lunds kommun. Det är
inte bara E22 och Norra Ringen som är statsägd, utan praktiskt taget
hela landsvägsnätet i kommunen, inklusive tillfartsvägarna från E 6,
Dalby, Sandby etc. Om det förekommit någon minskning på dessa vägar vet
vi inte. Och fjolårets färre motorfordonsrörelser på det kommunala
vägnätet ligger fortfarande en bit över nivån för år 2007. Utan tvekan
kan man tala om att den lilla reducering som skett har varit från en
mycket hög toppnivå. Kanske viktigast av allt att tänka på när man ser
dessa minskningssiffror: vi vet bara antalet bilar i rörelse, vi vet inte hur långa sträckor
dessa bilar sammanlagt färdas. Det innebär sålunda att vi inte kan ta
antalet bilar i rörelse på en begränsad del av vägnätet som intäkt för
att utsläppen av t ex växthusgaser också minskat.
Utsläppsminskning med upp till 40 procent till år 2020
Men jag håller tummarna och hoppas att det är ett trendbrott, även
om man har svårt att tro det med tanke på de nya stora investeringarna i
vägtrafikinfrastruktur som Lunds borgerliga majoritet vurmar för. En
omedelbar åtgärd som majoriteten borde vidta med anledning av nedgången
i motortrafiken är att säja stopp och belägg till Trafikverket när det
gäller planerna för den nya trafikplatsen Östra Torn/Ideon vid E22:an.
Det funkar inte att inbjuda till mera bilkörning, när det fordras
verkliga krafttag för att få ner utsläppen av växthusgaser från
vägtrafiken med de 25-40% som fordras för att år 2020 års klimatmål ska
nås.
Vad beror minskningen på?
Vad kan då det minskade antalet bilar i rörelse bero på? Och vad
beror den ökande cyklingen på? Tja, förhoppningsvis är det så som
gatuchefen hävdar, att ungdomar föredrar att åka kollektivt och att
cykla. Men det är svårt att bortse från att den vikande konjunkturen
och den relativt milda vintern har spelat en roll. En sak är säker: att
cykeltrafiken ökat kan knappast bero på bättre cykelinfrastruktur. För
den förfaller alltmer. Det är t ex snart omöjligt att färdas annat än i
snigeltakt på de av motortrafiken nedslitna och sönderkörda
gatustensbeläggningarna i innerstaden.
Glädjande försäljningsutveckling på bilmarknaden
Andra hoppfulla tecken på bilfronten är att nybilsförsäljningen i
Västeuropa under 2012 var den lägsta sedan 1993. Det sistnämnda året var
ändå ett ur branschens synpunkt ett rekorddåligt försäljningsår.
Försäljningen minskade under år 2012 med drygt 8 % jämfört med år 2011.
Försäljningssiffrorna för december i fjol jämfört med siffrorna för
samma månad 2011 ser riktigt bra ut: i t ex Tyskland minskade
försäljningen av nya bilar med drygt 16 %, i Italien med nära 23 %, och i
Belgien och Grekland med ca 50 %. I Sverige ökade tyvärr
nybilsförsäljningen med hela 5 %, vilket dock anses bero på att nya
skattebestämmelser för så kallade miljöbilar trädde i kraft vid
årsskiftet. Det finns därför anledning att tro att den generella
nedgången i Västeuropa slår igenom även här när vi nu är inne på det
nya året. År 2013 ser också lovande ut: de tidigare prognoserna för
försäljningen skrivs ner kraftigt. Det är bara att önska bilbranschen
och hela billobbyn ett riktigt dåligt nytt år! Och VB:s läsare önskar
jag en god fortsättning på cykelåret 2013!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar