2013-01-17

Om bilar och bilar av Ulf Nymark

Biltrafiken i Lund har minskat med fyra procent under förra året. Den nyheten har i dagarna meddelats oss av malmötidningarna. Givetvis finns det anledning att glädjas över detta, men för den sakens skull inte brista ut i höga hurrarop.
   Det ska noteras att denna minskning gäller enbart de kommunala gatorna och vägarna i Lund. Det är inte alls som Sydsvenskan skriver, att det enbart finns en ”handfull” statliga vägar i Lunds kommun. Det är inte bara E22 och Norra Ringen som är statsägd, utan praktiskt taget hela landsvägsnätet i kommunen, inklusive tillfartsvägarna från E 6, Dalby, Sandby etc. Om det förekommit någon minskning på dessa vägar vet vi inte. Och fjolårets färre motorfordonsrörelser på det kommunala vägnätet ligger fortfarande en bit över nivån för år 2007. Utan tvekan kan man tala om att den lilla reducering som skett har varit från en mycket hög toppnivå. Kanske viktigast av allt att tänka på när man ser dessa minskningssiffror: vi vet bara antalet bilar i rörelse, vi vet inte hur långa sträckor dessa bilar sammanlagt färdas. Det innebär sålunda att vi inte kan ta antalet bilar i rörelse på en begränsad del av vägnätet som intäkt för att utsläppen av t ex växthusgaser också minskat.

Utsläppsminskning med upp till 40 procent till år 2020
Men jag håller tummarna och hoppas att det är ett trendbrott, även om man har svårt att tro det med tanke på de nya stora investeringarna i vägtrafikinfrastruktur som Lunds borgerliga majoritet vurmar för. En omedelbar åtgärd som majoriteten borde vidta med anledning av nedgången i motortrafiken är att säja stopp och belägg till Trafikverket när det gäller planerna för den nya trafikplatsen Östra Torn/Ideon vid E22:an. Det funkar inte att inbjuda till mera bilkörning, när det fordras verkliga krafttag för att få ner utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med de 25-40% som fordras för att år 2020 års klimatmål ska nås.

Vad beror minskningen på?
Vad kan då det minskade antalet bilar i rörelse bero på? Och vad beror den ökande cyklingen på? Tja, förhoppningsvis är det så som gatuchefen hävdar, att ungdomar föredrar att åka kollektivt och att cykla. Men det är svårt att bortse från att den vikande konjunkturen och den relativt milda vintern har spelat en roll. En sak är säker: att cykeltrafiken ökat kan knappast bero på bättre cykelinfrastruktur. För den förfaller alltmer. Det är t ex snart omöjligt att färdas annat än i snigeltakt på de av motortrafiken nedslitna och sönderkörda gatustensbeläggningarna i innerstaden.

Glädjande försäljningsutveckling på bilmarknaden
Andra hoppfulla tecken på bilfronten är att nybilsförsäljningen i Västeuropa under 2012 var den lägsta sedan 1993. Det sistnämnda året var ändå ett ur branschens synpunkt ett rekorddåligt försäljningsår. Försäljningen minskade under år 2012 med drygt 8 % jämfört med år 2011.
   Försäljningssiffrorna för december i fjol jämfört med siffrorna för samma månad 2011 ser riktigt bra ut: i t ex Tyskland minskade försäljningen av nya bilar med drygt 16 %, i Italien med nära 23 %, och i Belgien och Grekland med ca 50 %. I Sverige ökade tyvärr nybilsförsäljningen med hela 5 %, vilket dock anses bero på att nya skattebestämmelser för så kallade miljöbilar trädde i kraft vid årsskiftet. Det finns därför anledning att tro att den generella nedgången i Västeuropa slår igenom även här när vi nu är inne på det nya året. År 2013 ser också lovande ut: de tidigare prognoserna för försäljningen skrivs ner kraftigt. Det är bara att önska bilbranschen och hela billobbyn ett riktigt dåligt nytt år! Och VB:s läsare önskar jag en god fortsättning på cykelåret 2013!

Inga kommentarer: