En konfrontation mellan August Strindberg och Röda Kapellet på
Mårtenstorget en lördag 2012 är den lysande idé som låg till grund för
en föreställning, happening kanske, som uppfördes i Wieselgrenshuset,
Folkets Hus, på Kiliansgatan veckan före jul.
Som Strindberg framträdde Mats Olsson i hög hatt, ganska
illusorisk, men i början något trevande. Han blev bättre och bättre
under föreställningens gång, alltmer Mats Olsson och allt mindre August
Strindberg.
Texturvalet stod Ulf Teleman för, ett antal utmanande, fyndigt
funna stycken ur Svarta fanor, Skärkarlsliv, Det nya riket, Utopier,
Liten katekes för underklassen, Maktfrågan eller mannens intressen,
Götiska rummen. Vilt revolutionära och djupt reaktionära stycken. De
lästes uttrycksfullt av Kapellets Meta Stigsdotter.
Konferencier var Bengt Hall. Kapellet framförde sin vanliga
torgrepertoar, det föreställde ju ett torgmöte. Det kändes ändå lite
annorlunda, kanske för att akustiken naturligtvis är annorlunda
inomhus. Arrangemangen lät mer intrikata och genomarbetade än vanligt.
Forssells arrangemang är ofta avancerade. I denna miljö där stämmor och
harmonier blev extra tydliga upplevde jag dem som musikaliskt
avancerade, inte nödvändigt vackra, men intressanta. Potentiella
kvaliteter anades.
Per Falk var professionellt säker och entusiastisk, som vanligt.
Jag använde ordet happening. Trots att föreställningen förstås
var repeterad upplevdes den som improviserad, frisk, tillkommen i
ögonblicket, lite spretig. Perfekt för oss som var närvarande.
Den skulle säkert kunna komprimeras och bearbetas för flera
framföranden inför en bredare publik. Strindberg är dramatisk, spontan,
omdömeslös - det var ju så att säga hans största fel som människa –
men det utgör hans största tillgång som författare.
Jag har tjatat om det tidigare: en dokumentärfilm om Röda
Kapellet skulle ge en utomordentlig berättelse om en epok som närmar
sig sitt slut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar