2014-06-12

Framgafflat - om cykel och trafik: Stängda cykelvägar, Kommunvelometer och Statens Felräkningsverk
av Ulf Nymark

I Lund tycks det nu åter ha blivit praxis att stänga av cykelvägar utan att i förväg – eller ens på platsen vid själva avstängningen – hänvisa till andra färdvägar. Häromdagen skulle jag cykla till Staffanstorp, via huvudcykelvägen för cykeltrafik dit, dvs det cykelstråk via Malmövägen. Kom så cyklandes på Ruben Rausings gata österifrån och skulle svänga vänster på cykelleden, men – tvärstopp. Cykelleden stängd p g a grävarbeten. På en skylt stod ingenting om vart cyklarna skulle ta vägen. En möjlighet hade varit att cykla över Malmövägen, följa den en bit och sedan åter korsa samma väg vid trafikljusen länge söderut för att åter komma på Staffanstorpsspåret. Ack nej, se det gick inte – överfart över Malmövägen där är förbjuden för cyklister. Jovisst, man kunde stiga av sitt fordon och leda det över Malmövägen för att komma över på andra cykelbanan. Men säj mej, kära VB läsare, när har ni sett en större bilväg avstängd utan hänvisning till alternativa färdvägar, när har ni sett en bilförare tvingas stiga ur sitt fordon och leda det över en gatukorsning? Om en cykelväg behöver stängas av är det enda rimliga att ta en bit av gatan och göra det till tillfällig cykelbana. I ”cykelkommunen” Lund vill man dock inte störa biltrafiken med sådant.

Cykelfrämjandets Kommunvelometer
Så har då Lunds kommun hamnat på första plats i Cykelfrämjandets s k Kommunvelometer för år 2014 Velometern är en ”granskning och jämförelse av kommunernas satsningar på att öka cykling och göra cykling säkrare och mer attraktivt”. Där hamnar Lund på första plats. Ska vi som lundabor glädjas och vara stolta? Knappast. Kommunvelometern mäter i huvudsak kvantiteter såsom totalt längd cykelväg, investeringar, antal cykeljippon. Det mäter också papper, dvs planer och mål.
   Allra högst poäng ges i mätningen just längd cykelväg per invånare. Jag är näsan 100-procentigt säker på att Lunds kommun, liksom andra kommer, rapporterat in de vägar där man blandar gång- och cykeltrafik huller om buller som ”cykelväg”. Men hur många riktiga cykelvägar finns?
   De kvantitativa måtten borde kompletteras med kvalitativa storheter och jämförelser borde göras med kvantitet och kvalitet på motorfordonsvägar. T ex hur förhåller sig investeringarna i cykelvägar till investeringar i bilvägar? Hur förhåller sig cykelvägarnas genhet, framkomlighet och säkerhet jämfört med bilvägarna? (En belysande exempel: för att ta sig från Östertull till Gastelyckans verksamhetsområde måste en cyklist ta sig igenom 7 (sju!) 90-graderskurvor (varav två är hårnålskurvor) plus ytterligare ett antal kurvor som inte är fullt lika tvära. Bilisten har raka spåret, bortsett från en föga fartdämpande rondell vid Brunnsgatan.) Ett annat mått i mätningar av detta slag borde vara i vilken utsträckning cyklister ges företräde vid korsning med biltrafik.
   Min uppfattning är att Kommunvelometern inte säjer mycket om hur det ser ut för cyklisten ute på cykelbanorna. Den säjer mera om hur illa det är ställt i de flesta andra kommuner, när Lunds kommun kan hamna först på listan.

Trafikverket – Statens Felräkningsverk
Skandal är ett ord som ofta missbrukas. Jag tvekar dock inte att ta det ordet i min mun när det gäller Trafikverkets felräkningsövningar. Först räknar man grovt fel (i storleksordningen 20 miljarder!) på behovet av underhåll för signalsystem och kontaktledningar – man har missat halva järnvägsnätet. Sedan visar det sig att de prognoser som ligger till grund för regeringens investeringsplan överskattar dagens motortrafikflöden med mellan 50 och 98 procent! Även Lund drabbas ju av dessa felräkningar. Beslutet om att bygga trafikplats Ideon vilar med största sannolikhet på samma felaktiga kalkyler. Det mest skandalösa av allt är förstås att regeringen bara rycker på sina trötta axlar och låter besluten som vilar på missvisande underlag ligga fast. Lunds kommun borde ta initiativet till att få klarlagt hur de verkliga flödena på E22 ser ut – och sedan säja stopp till trafikplats Ideon.
   Glad cykelsommar tillönskas alla VB-läsare!

Inga kommentarer: