Malmö kommun bör... införa sex timmars arbetsdag i den egna
verksamheten. Det är ett sätt för Malmö kommun att jobba för mänskliga
rättigheter som hälsa, fritid och rätten till arbete med sunda och goda
arbetsvillkor.
Så skriver Linda Hiltmann och Katerin Mendez, F!, nyvalda ledamöter i Malmö kommunfullmäktiga. Sydsvenskan den 16/9.
Det är förstås inte bara F! som driver kraven på sex timmars
arbetsdag och mänskliga rättigheter utan också V, MP och stora delar av
S.
Mats Skogkär, Sydsvenskans alltid vaksamma bandhund, avger omedelbart ståndskall. Hör bara:
”Att ekonomi inte är F!s starka sida är däremot inget
missförstånd. F!s mål är att minska både produktion och konsumtion (en
självklar nödvändighet på ett jordklot med sinande resurser, VB:s
anm)... Arbetstiden i kommunal verksamhet ska sänkas till sex timmar
med bibehållen lön. Alla anställningar ska vara fasta och på heltid.
Löneläget ska höjas generellt, bemanningen ökas. Medborgarlön ska
införas på prov. Kollektivtrafik ska vara avgiftsfri.” SDS 23/9.
För Mats Skogkär är ekonomi ”den neoliberalt inspirerade så
kallade nödvändighetens politik som är dikterad av den Europeiska
centralbanken och Angela Merkel i förening” (formuleringen lånad från
Carsten Jensen, SDS 21/9).
Det är just det ekonomiska systemet som orsakar sociala klyftor i
Sverige som i alla Europas länder och omöjliggör nödvändiga reformer.
Vi kräver en annan ekonomisk politik.
Lika dum och inskränkt, fast kanske inte lika aggressiv, var
jag också när femdagars-veckan infördes för lite mer än femtio år
sedan. Jag undervisade i svenska, historia, samhällskunskap, geografi
och gymnastik på Axevalla Folkhögskola utanför Skara. Dessutom var jag
föreståndare för en paviljong med 20 kvinnliga elever. Ett antal stränga
regler gällde.
Anders Schmidt, den blivande FP-politikern och
EU-parlamentarikern, var son till skolans rektor Torsten Schmidt och
kilade omkring mellan skolbyggnaderna.
En stor andel av eleverna planerade att utbilda sig till
sjuksköterskor, poliser och småskollärare. Inträdesproven till
utbildningarna ägde rum efter vårterminens slut. Undervisningen styrdes
i hög grad av tidigare inträdesprov som vi hade tillgång till. Många
av våra elever kom in; de utgjorde en begåvningsreserv med stora
ambitioner. Jag träffade senare såväl poliser som sjuksköterskor som jag
undervisat i svensk grammatik.
Under hela min skoltid som elev och lärare hade vi jobbat sex
dagar i veckan, ofta till fram på eftermiddagen på lördagarna. Jag hade
svårt att se hur det kunde vara annorlunda.
Femdagarsveckan infördes i svensk skola i samma veva som
grundskolereformen. Femdagarsveckan gällde inte bara skolan. Alla
skulle få fria lördagar.
På Axevalla hade vi ambitiösa kursplaner, i princip samma som i
den dåtida realskolan och samma som kom att gälla för grundskolans
gymnasieförberedande linje. Skillnaden var att vi skulle klara av dem
på två läsår i stället för fyra eller fem.
Femdagarsveckan innebar att vi skulle förlora en arbetsdag och
ett läxtillfälle i veckan. Det skulle bli stressigare. Undervisningens
kvalitet skulle sjunka. Eleverna skulle få mindre chans att klara
proven.
Man försökte locka oss lärare – och alla andra – med att vi
skulle få behålla lönen trots att arbetstiden minskade. Nåja, för en
elevhusföreståndare i Axevalla folkhögskola fanns ingen fritid.
Vi var misstänksamma. Hur skulle det gå med löneutvecklingen i
framtiden? Var fanns ansvaret för svensk ekonomi? Ansvaret för skola,
sysselsättning, produktion, handelsbalans?
Ni känner väl igen Mats Skogkär? Många var Mats Skogkär när femdagarsveckan skulle införas.
Hur det gick? Folkhögskolan anpassade sig lätt. Grundskolan,
inklusive femdagarsvecka, höjde markant utbildningsnivån i Sverige. Vi
började säga du i klassrummen. Produktion, export, sysselsättning och
lön ökade snabbt. Några år senare stormade begåvningsreserven in på
universiteten och friskade upp den unkna atmosfären i till exempel
Lund.
Svensk skolas kvalitet höjdes kontinuerligt – tills
kommunaliseringen och friskolorna med det fria valet, skolpengen och
riskkapitalbolagen började rasera den – och stänga ute den nya
begåvningsreserven i de svenska förstäderna.
En ny demokratisk skolreform är nödvändig.
För femtio år sedan var jag lika dum och inskränkt som Mats
Skogkär, som för resten inte ska bära dumstruten ensam. Han skriver ju
bara detsamma som Anders Borg, Annie Lööf, Jan Björklund och Göran
Hägglund har upprepat i veckor och månader.
Nu måste vi komma vidare! Sex timmars arbetsdag kan vara ett första steg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar