21 mars fick Vänsterpartiet i Lund besök av riksdagsledamoten Emma
Wallrup, riksdagens trafikutskott, för att diskutera järnvägspolitiken i
allmänhet och höghastighetstågen i synnerhet.
Sverigeförhandlingarna
Förhandlingarna inom Sverigeförhandlingarna, vars syfte är att koppla
ihop infrastruktur, främst järnväg men även vägsatsningar, med
bostadsbyggande har precis börjat. De kommuner som får ta del av
infrastruktursatsningar ska presentera ett ökat bostadsbyggande som
motsatsning. Sverigeförhandlingarna lanserades av de borgerliga
regeringen (under ett annat namn) och har tagits över av
S-Mp-regeringen, som nu har inlett förhandlingar med kommunerna.
Sträckningen för höghastighetståg i södra Sverige, som är en av
förhandlingspaketet, planeras vara Jönköping - Värnamo - Hässleholm -
Lund - Malmö. I Lund ska den nuvarande stationen användas för att även
kunna trafikeras av höghastighetståg. Samtidigt som Lund får ta del av
ytterligare finansiering för spåvägen.
Till grund för Vänsterpartiets ställningstagande till
investeringarna inom Sverigeförhandlingarna ligger ett nyligen antaget
program för tågtrafiken, som bland annat Vilmer Andersen från Malmö och
regionpolitiker för V, har varit med och tagit fram. I detta program
finns ett positivt ställningstagande till höghastighetståg, men såklart
också många andra krav på förbättringar. På Vänsterpartiets kongress i
maj kommer ett annat relevant program att antas: Det
ekologiskt-ekonomiskt programmet, där ekologi och ekonomi kopplas ihop
och infrastrukturens roll som grund för samhällsutveckling diskuteras.
Många perspektiv
De stora planerade infrastruktursatsningar kan ses ur flera olika
perspektiv. Miljöperspektivet och det hållbara resandet är självklart
ett. Sverigeförhandlingarnas företrädare har uttryckt en målsättning
att på allvar konkurrera med inrikesflyget i södra Sverige. Men för att
nå klimatmålen räcker det inte med höghastighetståg mellan några
städer, fler stora regionala satsningar på tågtrafik är en viktig
förutsättning. Ett annat perspektiv är relationen mellan städerna och
landsbygden, och mellan stora och mindre orter. Vänsterpartiet måste
noga balansera de regionala järnvägssatsningar mot stadscentrerade
höghastighetståg. De regionala tågen är en förutsättning för
miljövänlig pendling mellan mindre orter och större städer, vilket inte
minst är viktigt i Skåne. Storstadscentreringen måste motverkas så att
infrastruktursatsningarna kommer så många som möjligt till nytta och
kan lägga grunden för utveckling på mindre orter och landsbygd. De
flesta och största satsningarna inom Sverigeförhandlingarna finns
dessutom i södra Sverige. Norrbotniabanan norr om Umeå lyser med sin
frånvaro (även om det sägs att regeringen har något på gång för denna).
I diskussionen på Vänsterpartiet Lunds möte med riksdagsledamoten
Emma Wallrup lyftes framförallt upprustningen av det befintliga
järnvägen, att underhållet ska ske i egen regi och betydelsen av
pålitlighet i järnvägstrafiken. Även nattågen till Europa diskuterades,
där stora försämringar har skett de senaste åren. Till syvende och
sist är ju den stora frågan om hur vi bygger ett mer hållbart och
rättvist samhälle och vilka grupper som gynnas av olika möjliga
infrastruktursatsningar. Inom vänsterpartiets riksdagsgrupp pågår
diskussionerna och partiet avvaktar remissvar från kommuner och regioner
inför ställningstagandet.
Vänsterpartiets strategi- och visionsprogram för tågtrafiken finns här:
Mer information om Sverigeförhandlingarna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar