2016-10-20

Lästips på nätet av Göran Persson

Var skall man söka kunskap om politik idag? Att hitta korta nyheter och åsikter är synnerligen enkelt. Sveriges radio har treminutersnyheter stup i halvtimmen och TV är bra på ungefär samma saker. Men var hittar man lite mer kunskapshöjande material? På samma ställen fast inte lika ofta, min personliga favorit är sedan många år Godmorgon världen på söndagar i P1.
   Att hitta någon beständig favorit på nätet har jag haft svårare för. Den lite mer djuplodande artikeln från en vederhäftig källa som inte driver en egen, eller någon annans linje. På senare tid har jag hittat en favorit.
Nätmagasinet Mänsklig Säkerhet är politiskt oberoende och drivs på fullständigt ideell basis. Syftet är dels att bredda, fördjupa och nyansera den säkerhetspolitiska debatten genom högkvalitativa analyser och debattinlägg, dels att bidra till folkbildning och ökat engagemang och förståelse för säkerhetspolitiska utmaningar och lösningar i bred bemärkelse.
Rubrikexempel just nu:
 • Så kan IS dragningskraft på kvinnor minskas
 • Intervju: Så förs kampen för fred i Colombia
 • Förändrad mansroll kan minska våldet mot Kongos kvinnor
Ett ganska brett register där jag oftast hittar något som intresserar mig. Den som har något annat tips på bildande material på nätet får gärna höra av sig. Jag och övriga VB-läsare tar tacksamt emot.

Inga kommentarer: